ZİLAN VEYA ZEYLAN AŞİRETİ

Ağrı ve Batman’da yoğunlukla yaşayan bir aşirettir. Tarihte aşiretler arasında kabul edilen iki ana benden biri olan Zilan ismini taşımaktadır. Din ve diyanete bağlı bir aşiret olarak bilinir. Zilan şeyhleri aşiretler arasında sevilen ve saygı duyulan ailelerin başında gelir. Merkezi Karakuliya’da bulunan ve Abdulhamit Han döneminde kurulan Hamidiye Alaylarında Zilanlar 1. Livada yer almışlardır. Meşhur Şeyh Halidi Zilani bu aşiretin tarihte tanınan büyük şahsiyetlerinden biridir. Trabzon ve Giresun’da da bu aşiretin bazı kabilelerine rastlamak mümkündür. Tarihte Kulp’ta kurulan Süleymani Beyliği içinde yer almış büyük aşiretlerden biridir.(kAYNAK:RUHAVİ) Şerefnameye göre;Zilanlılar yaşadıkları Silivan (Meyafarqin) civarında yarı göçebe veya tam göçebe olarak yaşarlarken yaylak ve otlaklardan yararlanmak için yörenin bey ve hükümdarlarına yüklü vergiler ödemekteydiler. Bu durum yaşam şartlarını olumsuz etkilediğinden . Özellikle Besiyanlı(Veya Beski) Şahsuvar isimli bir Bey yönetiminde beraber yaşadıkları diğer aşiretler ile beraber arayış içine girdiler. O dönemde vuk’u bulan çaldıran savaşı sonunda Acem şahı Şah İsmail’in yavuz Sultan Selime Çaldıran ovasında 1514 yılında yenilmesi ile Kuzey anadoludaki şii- Aleviler bütün yöreleri boşaltarak iran içlerine ve diğer ülke topraklarına kaçmak zorundsa kaldılar. Buna Yavuz Sultan Selim’in başlattığı şii katliamı etkili olmuştur. Dolayısı ile Şiiler’ce boşaltılan bu verimli bölgeler Şahsuvarın dikkatinden kaçmadı ve 1524 veya 1525 yılında Meyafaqın’den ayrılarak , Muş, Van,Erzurum ve Doğubeyazıt yörelerine göç edererk buralara yerleştiler. Ünlü kürdolog Roger LescotZilanlıların içinde bulunduğu aşiretleri şöyle tanımlıyor;Suriyeden gelen bir Emevi Silivan(Meyafarqin) 'in yakınlarına yerleşmiş ve Qalb (Kulp) Kalesi ile bölgenin başka önemli yerlerini de ele geçirdi. Suriye kökenli olan bu adamın soyundan gelenler daha sonra kendi aralarında sekiz aşirete bölünmüşlerdir.Bu aşiretler ;Banuki veya Banevki, Huveydi,Delxiran(Dılxeran) ,Buciyan ,Zilan,Besiyan,Zekziyan ve Berazan 'dır.Bu aşiretlerin bazıları Yezidi idi ancak hangilerinin yezidi ve hangilerinin Müslüman olduğu açıklanamamıştır. Bu açıklamalardan Zialanlılar Emevi soyundan olduğu anlaşılıyor. Aslında bu tarihin başlangıcı 985 olarak belirtilse de eveliyatı daha eskilere dayanmaktadır. Emevilerin 750 yılında Abbasiler tarafından dağıtılmasından sonra bu aşiretler Suriye özellikle Şam’ın Dağlık kesimlerine sığındılar. Burada kısmen yezidi inancını benimsediler. Bunların Süleyman bin Abdulmelik isminde bir zatın torunları olduğu iddia edilmektedir. Zaten 985 yılında Emevilerin temel ayaklarını oluşturan bu sekiz aşiret daha sonra Diyarbakır yakınlarındaki Meyafarqin (Silivan) da bir araya gelerek yeniden yapılanıp Süleymaniye veya Silivaniye aşiretleri gurubunu oluşturmuşlardır. Bu durumda her ne kadar merwan’ın oğlu Ubeydullahın soyundan oldukları iddia edillse de Süleyman Bin Abdullahın soyundan oldukları daha kuvvetle muhtemeldir. Oldukça cesur bir halk olan zilanlılarında aralarında bulunduğu Süleymani aşiretleri için Şerefname de bahsi geçen bir kahramanlık öyküsünü aşağıda sunuyoruz. Şah İsmail yönetimindeki Safevi Devleti Diyarbakırı istila etmek ve yönetimine almak için Han Muhammed Ustalcuyu görevlendirince, Han Muhammed Sılemani egemenliğini içten yıkma planları yaparak Emir Diyadine karşı sinsi planlar yaptı. Emir Diyadinin kızı Békesi hanımla evlenerek güvenini sağladı. Bir yandan da Maraş Hükümdarı Alaüdevle Zulkadiri ve kardeşinin oğlu Sarıkaplanı Diyarbakırı istila etmeye ve egemenliklerine son vermeye ikna ederek kanlı savaşın başlamasını sağladı.Bu savaşta sayıca az olan ancak kahramanlıklarının tarihte eşi benzeri olmayan Sılemani (Meyafarqin) Kürtlerinin kahramanlığını Bitlis Emiri Şerefxan şöyle anlatmaktadır. Bu savaşta Sılémani aşiretleri, Sılémani Devleri, Sılemani kahramanları öyle bir çarpışma öyle harika bir kahramanlık gösterdilerki, Zal oğlu Rüstemin “Heftxwané Mazendaran” destanındaki kahramanlığının ve cesaretinin efsanesini tarih sayfalarındansi3ere2 yırttı atı. ( Heftxwané Mezderan destanı Eserinin içeriği, Firdevsinin Şeyhnamesinde şöyle anlatılır; Rüstem ile başta Dîv-i Sepîd’in yani beyaz dev’in oğlu Şebreng olmak üzere diğer bütün Mâzenderân devlerin savaşlarında inanılmaz güç ve kahramanlığı ile devleri yenmiştir. Bu manzumenin yazılış tarihi, Moğollar öncesi döneme büyük bir ihtimalle VI./XII. yüzyıla rastlamaktadır)Ve Şerefxan şöyle devam ediyor; Bu kürd kahramanları Hacu-i Kirmani’nin ünlü Sam-ı Neriman hikayesini bile hayali bir masal haline getirdi. Çünkü Kürd Kahramanları Kahredici bileklerinin gücü kesici ve zehirli kılıçlarının keskinliği ile Sarı Kaplanı ve askerlerini öldürdüler. Başını kesip cesedini orada bıraktılar ve başını torbaya koyarak Han Muhammed ve Emir Diyadine götürdüler. Savaş meydanlarında öyle naralar atıyorlardı ki sanırsın gök gürledi yıldırımlar çarptı, düşmanlarının sırtına vurdukları rım (Mızrak) düşmanın gögsünden çıkıp atın eğerini delerek atı bile telef etti. Anlatanlar sanki bir orduya karşı bu kahramanların arkasında kanatlı melekler vardı diyorlar. Zaiyat vermeden hepsini yerle bir ettiler. Meydandaki kan gölü atların bileklerine kadar yükselmişti. Kıyamet bu kadar dehşetli olurdu. Bu Destanı Zaloğlu Rüstem bile yazamazdı. Bu durum karşısında şüphesiz Han Muhammed’in Emir Diyadin’e ve sılémani aşiretlerine karşı saygısı arttı. Bu kahraman aşiretlerin bir kısmı çaldıran savaşından sonra kısmen Doğubeyazıta bir kısmi ise Mahmudiyan Beyliği ile Hakkari sancağı göç ettiler. ZİLAN AŞİRETİ VE H.1008 / M.1600 Tarih’li Vakfiyename’si tarihçesi: arşivlerimizdeki h.1008/m1600 tarih’li kutbul kutub Şeyh Seyyid Muhammed Zilani vakfiyenamesine göre ; aşiretin literatürdeki adı Zilan Aşireti dir. Anadolu’nun ilk sakinlerinden sayılır. Bu ünlü aşiret Kuzey Irak’ta Musul,Kerkük, Erbil ve Hazro civarında; Doğu Anadolu’da Van,Diyarbekir, Hazro ve Kars Kağızman civarında yoğun halde yaşarlar. İran, Arap ve Ermeni kaynaklarında ‘’Mırzak, Ok ve Yaydan oluşan silahları çekili, beli kemerli, saçları uzun ve örgülü, ruzgar gibi uçan Türk atlıları karşısında hiç bir güç duramaz, yağmur gibi atılan okları bütün hedefleri yok eder. ‘’ Denilmektedir. bu aşiret 1036 tarihinden itibaren Doğu Anadoluya hakim olmuş. Güneye inerek Suriye, Irak ve İran’a hakim olmuşlardır. Abbasi Halifesini baskı altına alan Şii Büveyt oğulları’nın yok edilmesinde Alpaslan 1071 yılında Mart ayında Musul civarına gelerek alan çalışması yapar. O sırada da Bizans İmparatoru Romanos Diogenes Erzurum önlerine gelmiş ve Suriye’ye girmiştir. Alpaslan ise Doğuya çekilmiştir. H.Honigman’’ Bizans devletinin Doğu sınırı isimli eserinde anlattğına göre, 200 bin kişilik Bizans ordusuna karşı 35 bin kişilik kuvveti vardı. Kuvveti yeterli olmadığı için savaşı göze alamamıştır. Zilan Aşireti başta olmak üzere bölgedeki diğer aşiretlerin 10 bin kişilik yardımı ile savaşa razı olmuştur. 26 Ağustos 1071 Cuma günü Türk tarihinin en büyük zaferlerinden birisi olan Malazgir zaferi kazanıldı. Anadolunun kapıları açıldı. Anadolu ebediyete kadar sürecek vatanımız olmuştur. Bu bölgedeki aşiretlerin lideri olan İdris-i Bitlisi 1514 tarihinde yapılan Çaldıran savaşında Şii Şah İsmail’e karşı Yavuz Sultan Selim Han’ın yanında yer almışlardır. Zaferin kazanılmasında büyük katkıları olmuştur. Sultan IV Murat H. 1048 M. 1638 Bağdat’ın geri alınmasında Zilan Aşiretinin yardımı büyük olmuştur. Daha sonra Zilan Aşireti’nin bir kısmını alarak Kars ve Erzurum civarına getirmiş. Bunların liderine Aşiretü’l - Şehzade ünvanını vermiştir. H.1264/m 1848 tarihli şecereye göre ; Zilan Aşiretinin lideri Kutubü’l Kutub Şeyh Seyyid Muhammed Zilan’ın torunu Şeyh Seyyid İbrahimdir. Onunda torunlarından Şeyh Seyyid Tahir ve torunları Kars Kağızman ilçesine yerleşmişlerdir. Kağızman daki Ünlü Nakşibendi Şeyhi Halife Şeyh Seyyid Ebubekir; Zilan Aşiretinin ve Aşiretü’l Şehzade’nin en önemli temsilcisi dir. İlmi ile amil kamil İslam alimi; Kars ve çevresinin en önemli kanaat önderi olan Seyyid Ebubekir’in aldığı icazetler: 1- Doğu’nun en büyük Alimlerin den El-Aziz Kabilesin den Kutubü’l Kutub Üstad Seyda Molla Nadir’den 1961 tarihin de on iki İslami ilim üzerine İcazet aldı. 2- Ünlü Nakşibendi Halifesi Şeyh Seyyid Abdulbaki Küfrevi Hazretlerinin oğlu Halife Şeyh Seyyid Muhammed Kasım Küfrevi’den H.1404 / M.1984 Tarihinde icazet alarak Nakşibendi tarikatının Halifesi olmuştur. 2- Mekke-i Mükerrem Üniversitesi Hadis Alimlerinden Prof. Dr. Es-Seyyid Muhammed Alevi El Maliki- El-Hasani’den on iki İslami ilim ve Şazeli Tarikatı İcazetini H.1420 / M.1999 tarihinde alarak Şazeli Tarikatı Halifesi olmuştur. Aşiretimiz deki H.1008/M.1600 tarihli Şeyh Seyyid Muhammed Kutubü’l Kutub Zilani Vakfiyenamesine göre; Hazro, Batman ve Diyarbakır da başlayarak Musula kadar geniş coğrafya da pek çok Vakıfları vardır. Bunlardan bazıları 1. Batman’da Çeşmeler, Maruf Köprüsü ve Kereman Köprüsü 2. Musul civarında Kandelis Kalesi ve kaleye bağlı yüzlerce köy ve mezra 4. Kufr kazasının yakınlarında kıble tarafında araziler. 5. Vakfa bağlı kaza ve köylerdeki camiler mescidler, tekkeler, medreseler, çeşmeler. 15 MART 2013 Bolvadin Dr. Muharrem BAYAR Kaynak:hahkikiipekyolu.com Araştırma sürüyor..İlaveler yapılacaktır. Lütfen alıntı yaparken kaynak gösteriniz Memedé Kazım

19 yorum:

  1. Zilan aşireti için detaylı bilgiye ela redkan blogspot sayfasından ulaşabilirsiniz.
    Mala kosa ya da Koseyilerle ilgili hiç bir bilgi bulamadım

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Zilan aşiretine Ağrı ve Ercişde Zilli, Muş, Kars, Iğdır, Ardahan ve Erzurum'da Redk denilir.

    YanıtlaSil
  3. Dr Recep Albayrak'ın Türklerin İran'ı isimli kitabı, genel olarak İrandaki Azeriler üzerinedir ama İran sınırındaki Kürt aşiretlerini de araştırmış.

    Kitabın yazarı 1972 yılında ve 1976 yılında Ağrı, Kars, Iğdır ve Ardahan'da Kürt aşiretlerini araştırmış

    Diyor:

    "Redki ve Bıruki aşiretleri, iki kardeşin çocuklarıdır. Celali ve Heyderi aşiretleri ise bu iki aşiretin üvey kardeşleridir."

    Üvey kardeş derken tam olarak neyi kast ettiğini anlamadım.

    Bıruki aşiretinin eski isminin Memani, Redki aşiretinin eski isminin ise Zilli (Zilan) olduğunu yazmış. Ve ikisinin bir babadan geldiğini söylemiş.

    YanıtlaSil
  4. Şeyh Muhammed Kutbi Zilani (Mıhemedê Zilli) bütün Redki (Zilan) aşiretinin atasıdır. Mezarı Silvan'ın Qere Qepi (şimdiki adı Başdeğirmen) köyünde koruma altına alınmıştır.

    Redki aşireti 1580 yılından önce, yani Silvandan Erivan çevresine göç etmeden önce, buralarda değirmen işletip, prinç ekerlerdi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Redkilerin toplam nüfusu en az 800 bin. şeyh Muhammed zilan miladi 1300 lerde yaşamış. 800 bın redki tek bir insanın nesebindense ,günümüzde ülke nüfusumuz 80 milyon ozaman 1300 lerde ülke nüfusumuz 100 kişi olması lzm . Nasıl ki Serkan aşiretinin tamamı şeyh Hasan zerrakiden gelmiyorsa Zilan aşiretinin tamamı şeyh Muhammed zilandan gelmez.

      Sil
  5. Bütün Zilanlilar Seyyid değildir. Zilan şeyhleri bu aşirete liderlik etmiştir zaten her aşiret içinde bir ruhani lider vardır selamlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. HECİ CIBIRĔ KAL (ŞĚX CİBİR) dan gelenler Seyitmidir

      Sil
  6. Admin Allah'tan kork resmi bekiri buruki hepsini Seyyid ilan edilmiş burda hazreti peygambere iftira ediyorsunuz bunun vebali büyüktür bilinçli olarak yapıyorsunuz ....

    YanıtlaSil
  7. Redkiler düne kadar redkiyken birden seyyidmi oldular

    YanıtlaSil
  8. Selamlar Bize dini lider İse Seyid ve Torun derler Zilanlar için Seyid Muhammed Kutubil Zilan Dedemiz Zilan oymaklarının içimde kaldığı için Zilan aşiretinden saymışlar Serhatta halen tüm kürt aşiretleri bize Torun ya da Seyiddi derler bizim aile üyeleride onlara Kurd ve ya Kurmanç derler bunu Tüm Kürt bölgelerinde görebilirsiniz birde Redki aşireti genelde bize bağlanır buda Kerbela olayında uğradığımız zulümden dolayı Bitirmek / Redki atıfı vardırSilvandam hiç bir zaman Seyidler sürülmedi( Azizoğlulları ) bölgenin en büyük ailesi yüzyıllardır orada yaşamaktadır.Yine Menzil Şeyhleri Batman Ziyaret köyü Dersim Seyid Rıza ailesi aynı sülaleden gelir

    YanıtlaSil
  9. Bizim seceremizde dedemiz şeyh seyyid Muhammed kutbi zilani diye geçiyor.onun oğlu şeyh Seyyid mil.onun oğlu Seyyid Rıdvan biz ne zilani aşiretinden nede redkiyiz redkilerin ilkdefa burda Seyyid olduklarını okudum onlar Seyyid değildirler . Kürt durler selamlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dedeniz seyyid ise siz nasıl Kurmanö oluyorsunuz kürtçe konuşmak kğrt demek değil Türkçü kafa gibi davranma

      Sil
  10. Redkan aşireti Zilan aşireti ile aynımı

    YanıtlaSil
  11. Aynı kardeşim bruki redki kurduki sevidi cemaldini gibi aşiretler Zilani dir

    YanıtlaSil
  12. Diyarbakır Erganiye gelirseniz Zilanlilar dediğinizde adımız da değişmedi kökümüzde hep kim olduğumuzu nerden geldiğimizi bildik ve önümüzdeki nesillere de aktaracağız

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Antalya Aksekide de Zilan köyü var

      Sil
  13. Seyyid Muhammed kutbi Zilan tüm zilanlilarin atası değildir.Kendisi Zilan aşiret konfederasyonun dini lideridir.Seyyid olmasi ve buyuk keramet sahibi olması dolayısıyla ondan sonra evlatları Zilan asiretinin siyasi liderliğini yaptılar. Hala birçok asirette onun zurriyeti liderlik yapıyor kurt aşiretleri de ruhban sınıfı önemlidir İslam'la beraber seyyid aileler bu sınıfta öne çıkıyor kendisi ceddim olur Allah sefataine Mazhar eylesin bizleri inşallah

    YanıtlaSil
  14. Batman Zilan şeyhleri serhatta Seyyid şeyh. Bekiri zor torunları ayrıca Kars ve Ağrı'da bu büyük zatin soyundan gelen Seyyid aileri mevcuttu. Bu aileler bu topraklarda bin yıldır Seyyid olarak anılıyor asiretler üstü bir statuleri var her kesimden saygı gorurler.Redkiler ise kadim bir Kürt asiretidir mesele bu kadar açık.

    YanıtlaSil
  15. Elya(Eli) Aşireti de Zilan olarak geçer

    YanıtlaSil