ZEYDAN AŞİRETİ

Hakkari Yüksekova’da ve Ağrı ilinde yaşayan bir aşirettir. Hakkari ve İrak kürdistanının en köklü aşiretlerinden Pinyaşi aşiretinin bir koludur. Fakat büyük kısmı Beni Zeydan veya Beni Zeyd olarak Halep ile Şam civarında Ma’ratul Numan’da Beyrut’a ve daha birçok ülkede yaşayan bir aşirettir. 1979’da Nasıra’da El Hakim matbaasında basılmış El Celil Vel Biladi Suriye isimli eserde, Üstad Muhammed Vasfi Zekeriya tarafından kaleme alınan Arrifal Suriye isimli eserde (1997 Şam) Zeydanilerin nesillerinin İmam Zeyd hazretlerine dayandığını söylemektedirler (Hz. Ali’nin Torunlarından) asıl memleketleri Hicaz Taif civarından Eyyübiler döneminde göç ettikleri kabul edilir. Suriye’deki Zeydanların elinde 150 yıl kadar önce yazıldığı tahmin edilen bir soy şeceresi mevcuttur. Osmanlı döneminde Ahmet Cezzer Paşa tarafından Şam’ın 45 km yakınlarında bazı Zeydan aileler Zeydan veya Zebdan olarak bilinen bir köy tahsis edilmiştir. Abbas Azzavi, Zeydan aşiretinin Bilbasi aşiretinin bir kabilesi olduğunu ve Bitlis civarında yaşadıklarını söylemektedir UYARI: SİTEMİZİN TÜM HAKLARI SAKLI OLUP, İNTERNET ÜZERİNDEN YAYIN YAPMAKTADIR. İZİNSİZ VE KAYNAK GÖSTERİLMEDEN KULLANILAMAZ.

35 yorum:

  1. Bunlar yanlış. Zeyd ile alakasi yok. Kürtçe de oğul/soy verenler anlamına gelip Hicaz ile de alakası yoktur. Bitlis Xerzan Botan Serhed Colemerg ve İran bölgesinde var olmuş Bitlis merkezli bir Kürt aşiretidir. Ayrica Rojkan Kürt aşireti üyesi büyük bir ailedir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belgesiz kaynaksız konuşma ve itiraz yalan olur. ZEYDANLI ZEYDİ SOYU NEREDEN GELİYOR. Bitlisteki Zeydan Zeydanlı Zeydi ailesi 12.Asırda Selahattin-i Eyyubi döneminde Kufe’de yaplan zulümden dolayı göç ederek Kufe,Musul,Duhok ve Cizre Botan üzerinden Bitlis’e gelip o zaman Bitlis’e hakim bir Türkmen beyliği olan Dilmaçoğulları beyliğine sığınmışlardır.Günümüzde Cizre Botan yol güzergahında yaşayan yaşlılar bu ailenin Seyyid olduğunu ve bu güzergahtan geçtiğini nesilden nesile anlatmaktadır. Bu aile Hz.Muhammed Mustafa (s.a.v) efendimizin torunu Hz.Hüseyin’in oğlu Hz.Ali b.Zeynel Abidin’in oğlu olan Zeyd b.Ali b.Hüseyin ( a.s.)'ın torunudur.
      Zeyd b. Ali İslam tarihinde 16 tane ilk eser yazan İslam tarihinin ilk Fıkıh,Tefsir,Hadis,kelam, eserlerinin müellifidir.Zeyd' de dedesi Hz Hüseyin gibi zalim emeviler yönetiminin yaptığı zulüm ve katliamlara karşı çıkmış (m.742 ) yılında yapılan kıyamda başına saplanan bir ok ile şehid olmuş.Zülmü ayyuka çıkaran Emevi zalimlerin Zeyd'in bedenini mezardan çıkarıp başını kesilip büyük dedesi Hz.Muhammed Mustafa (s.a.v)’in mübarek kabri şerifi olan ravza-ı mutahharanın önüna aşarak teşhir ettiler.Medineli Müslümanların tepkisi üzerine korktuklarından kaldırdılar.Mübarek bedeni de Kufe’de hurma kütüğüne asılarak dört yıl teşhir edilmiş,daha sonra bunla da yetinmeyip mübarek bedenini yakıp küllerini fırat nehrine savurmuşlardır.Zeydanlı ailesinin elinde nesep seceresi mevcuttur.Başbakanlık Osmanlı Arşiv Belgeleri, Osmanlı Tapu Tahrir Belgeleri,Babı Ali Daire-i Sadaret; Divanı Hümayun evraklarında ,Bahrul Ensab evraklarında,Nakibul Eşraf evraklarında,Kadı Sicillerinde kayıtları mevcuttur.
      Miladi 1540,1610,1694 yıllarındaki Osmanlı evraklarında Zeydanlıların dedeleri Seyyid Nasır,Seyyid İbrahim,Seyyid Zülfikarın kayıtları mevcuttur.Günümüzde yaptığımız araştırmalarda Bitlis Zeydan Mezarlığında Seyyid İbrahim'in ve diğer büyüklerinin Arapça yazılı Kabir baş taşları mevcuttur. Osmanlı kayıtlarında Zeydanlı ailesinin Hicaz bölgesinden Bitlis’e göç ettiği Mufassal Tapu Tahrir defterlerinde mevcuttur.Evladı Resul olan bu ailenin 23.kuşaktan dedeleri olan Seyyid Hazal döneminde Kufe’den Bitlis’e gelmişlerdir.7,5 asır Bitliste ikamet etmişlerdir.Zeydanlı ailesi öncelikle 1. Dünya Harbinde 1914’te Bitlis’ten göç etmeye başlamışlardır.
      Ağırlıklı olarak 1964’ten sonra özellikle büyük şehirlere göç etmişlerdir.1934 soyadı kanunundan sonra Zeydan kelimesi çıkan kanuna göre! Türkçe olmadığı için bu aileye kanun gereği zoraki farklı soy isimler verilmiştir. Bu soyisimler;
      Yıldırım,Tahinci,Savur,Gördeal,Kulaksız,Tezcan,Antep,Kuşin,Zülfikar,Kılınç,Sefunç gibi.(Bütün Zeydanlılar Zeydanlı değildir. Zeydanlıların içerisinde Zeydan Zeydanlı, Zeydanoğlu gibi ismi sonradan almış başka aileler de vardır .Bunlar Zeydi nesli değillerdir .)
      Durmuşlu evi, Kerküşlü evi , Poro evi ve Rortolu evi aileleri de Zeydanlı ailesindendir.
      Zeydanlı ailesi bugün Türkiye’nin özellikle birçok büyük şehirlerinde ikamet etmektedirler.Zeydanlı ailesinin bugün Irak,Suudi Arabistan,Libya,Ürdün,Filistin,Mısır,Kuveyt,Suriye ve Yemen’de hali hazırda görüştükleri ve bağlantıda oldukları akrabaları mevcuttur.
      KAYNAKLAR:
      _Başbakanlık Osmanlı Arşivi.
      _413 nolu Tapu Tahrir Defteri.
      _1540 Nolu Tapu Tahrir Defteri.
      _109 Nolu Tapu Tahrir Defteri.
      _411 Nolu Bitlis Şeriye Sicilleri.
      730 Van Bitlis Muş Livaları Tımarları.
      _Bitlis Salnamesi
      _298 Nolu Bitlis Şeriye Sicil Defteri.
      _1910 Musul Kayıtları:
      _234-235-26 Nolu Bitlis Salnamesi
      _Bahrul Ensab
      Nakibul Eşraf
      Muhammed Vasfi Zekeriyya Aşairi Şam
      1905 Osmanlı Bağdat Kayıtları.
      1666-1667 _Osmanlı Kadı Sicilleri Bab Mahkemesi 3 Nolu Sicil.
      _1555-1556 Osmanlı Vakıf Kayıtları

      Sil
  2. ZEYDANLI ZEYDİ SOYU NEREDEN GELİYOR. Bitlisteki Zeydan Zeydanlı Zeydi ailesi 12.Asırda Selahattin-i Eyyubi döneminde Kufe’de yaplan zulümden dolayı göç ederek Kufe,Musul,Duhok ve Cizre Botan üzerinden Bitlis’e gelip o zaman Bitlis’e hakim bir Türkmen beyliği olan Dilmaçoğulları beyliğine sığınmışlardır.Günümüzde Cizre Botan yol güzergahında yaşayan yaşlılar bu ailenin Seyyid olduğunu ve bu güzergahtan geçtiğini nesilden nesile anlatmaktadır. Bu aile Hz.Muhammed Mustafa (s.a.v) efendimizin torunu Hz.Hüseyin’in oğlu Hz.Ali b.Zeynel Abidin’in oğlu olan Zeyd b.Ali b.Hüseyin ( a.s.)'ın torunudur.
    Zeyd b. Ali İslam tarihinde 16 tane ilk eser yazan İslam tarihinin ilk Fıkıh,Tefsir,Hadis,kelam, eserlerinin müellifidir.Zeyd' de dedesi Hz Hüseyin gibi zalim emeviler yönetiminin yaptığı zulüm ve katliamlara karşı çıkmış (m.742 ) yılında yapılan kıyamda başına saplanan bir ok ile şehid olmuş.Zülmü ayyuka çıkaran Emevi zalimlerin Zeyd'in bedenini mezardan çıkarıp başını kesilip büyük dedesi Hz.Muhammed Mustafa (s.a.v)’in mübarek kabri şerifi olan ravza-ı mutahharanın önüna aşarak teşhir ettiler.Medineli Müslümanların tepkisi üzerine korktuklarından kaldırdılar.Mübarek bedeni de Kufe’de hurma kütüğüne asılarak dört yıl teşhir edilmiş,daha sonra bunla da yetinmeyip mübarek bedenini yakıp küllerini fırat nehrine savurmuşlardır.Zeydanlı ailesinin elinde nesep seceresi mevcuttur.Başbakanlık Osmanlı Arşiv Belgeleri, Osmanlı Tapu Tahrir Belgeleri,Babı Ali Daire-i Sadaret; Divanı Hümayun evraklarında ,Bahrul Ensab evraklarında,Nakibul Eşraf evraklarında,Kadı Sicillerinde kayıtları mevcuttur.
    Miladi 1540,1610,1694 yıllarındaki Osmanlı evraklarında Zeydanlıların dedeleri Seyyid Nasır,Seyyid İbrahim,Seyyid Zülfikarın kayıtları mevcuttur.Günümüzde yaptığımız araştırmalarda Bitlis Zeydan Mezarlığında Seyyid İbrahim'in ve diğer büyüklerinin Arapça yazılı Kabir baş taşları mevcuttur. Osmanlı kayıtlarında Zeydanlı ailesinin Hicaz bölgesinden Bitlis’e göç ettiği Mufassal Tapu Tahrir defterlerinde mevcuttur.Evladı Resul olan bu ailenin 23.kuşaktan dedeleri olan Seyyid Hazal döneminde Kufe’den Bitlis’e gelmişlerdir.7,5 asır Bitliste ikamet etmişlerdir.Zeydanlı ailesi öncelikle 1. Dünya Harbinde 1914’te Bitlis’ten göç etmeye başlamışlardır.
    Ağırlıklı olarak 1964’ten sonra özellikle büyük şehirlere göç etmişlerdir.1934 soyadı kanunundan sonra Zeydan kelimesi çıkan kanuna göre! Türkçe olmadığı için bu aileye kanun gereği zoraki farklı soy isimler verilmiştir. Bu soyisimler;
    Yıldırım,Tahinci,Savur,Gördeal,Kulaksız,Tezcan,Antep,Kuşin,Zülfikar,Kılınç,Sefunç gibi.(Bütün Zeydanlılar Zeydanlı değildir. Zeydanlıların içerisinde Zeydan Zeydanlı, Zeydanoğlu gibi ismi sonradan almış başka aileler de vardır .Bunlar Zeydi nesli değillerdir .)
    Durmuşlu evi, Kerküşlü evi , Poro evi ve Rortolu evi aileleri de Zeydanlı ailesindendir.
    Zeydanlı ailesi bugün Türkiye’nin özellikle birçok büyük şehirlerinde ikamet etmektedirler.Zeydanlı ailesinin bugün Irak,Suudi Arabistan,Libya,Ürdün,Filistin,Mısır,Kuveyt,Suriye ve Yemen’de hali hazırda görüştükleri ve bağlantıda oldukları akrabaları mevcuttur.
    KAYNAKLAR:
    _Başbakanlık Osmanlı Arşivi.
    _413 nolu Tapu Tahrir Defteri.
    _1540 Nolu Tapu Tahrir Defteri.
    _109 Nolu Tapu Tahrir Defteri.
    _411 Nolu Bitlis Şeriye Sicilleri.
    730 Van Bitlis Muş Livaları Tımarları.
    _Bitlis Salnamesi
    _298 Nolu Bitlis Şeriye Sicil Defteri.
    _1910 Musul Kayıtları:
    _234-235-26 Nolu Bitlis Salnamesi
    _Bahrul Ensab
    Nakibul Eşraf
    Muhammed Vasfi Zekeriyya Aşairi Şam
    1905 Osmanlı Bağdat Kayıtları.
    1666-1667 _Osmanlı Kadı Sicilleri Bab Mahkemesi 3 Nolu Sicil.
    _1555-1556 Osmanlı Vakıf Kayıtları

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunlar da kaynakları:
      413 Numaralı Mufassal Tapu Tahrir Defterine Göre Bitlis Sancağı, Ahmet Yılmaz, Selcuk Üniversitesi
      Kürdler bir El Kitabı, Mehrdad Izady, 2004
      ’Kurdistan – landet som icke är’, Ingmar Karlsson’ 2008
      Şerefname Şerefxanê Bedlisi, 1597, çeviri: M.E. Bozarslan, 1971
      Evliya Çelebi Seyahatnamesi, 4. Kitap, I. Cilt, Yapı Kredi Yayınları, 2012
      Bitlis ve Halkı, W. Köhler, 1928, çeviri. H. Işık, alan Yayıncılık, 1989
      H.F.B. Lynch, Armenia Travels & Studies, 1901, London
      ‘La Turquie D’Asie Geographie Administrative, Statistique, Descriptive Et Raisonnee de Chaque Province de L’Asie-Mineure’, V. Cuinet, 1894
      The Calip’s Last Heritage – A Short History of The Turkish Empire, M. Sykes, London, 1915
      Kurds and Kurdistan, Arshak Safrastian, 1948, Londra
      Şark Islahat Kararları, Prof. H. Reşit Tankut arşivi

      Sil
  3. Bana kaynaksız atmış diyene bak. Arap Seyyid ailesi (ki bunlar bidri ve şego gibi Arap aşiretlerinin akrabası olup Sason bölgesinde yaşayan ve bahsini ettiğimiz Zeydan/Zeidan kabilesiyle alakaları bile olmayan bir kabile. Sadece isim benzerliği. Bu aile tamamen Kürt bir aile ve ilk çıkış noktası bugünkü Hakkari'nin Çukurca ilçesindeki Pinyanişî aşireti. Daha sonra kan davası nedeniyle dagilmislar bir kısmı Şırnak cizreye gidip Botan beyliğini bile yönetmiş (mir zeynuddin(o da MEM u zin destanında ki zinin babasi zaten zina zeydan ve zeynuddin Zeydan diye geçiyor isimleri.)) Daha sonra da mir ile kardeşleri arasında yönetime ilişkin anlaşmazlık çıkınca üç kardeş Cizre'den yola çıkıp Mutki meydan köyüne gelip oradaki Zeydan köyünü kuruyorlar. Oradan da çocukları katır hayvancılığı için kan davası gütmeye başlayınca iki kardeş de oradan ayrılıyor. Biri tekrar kökenlerinin geldiği hakkariye gidip akrabaları olan Pinyanişî aşiretinin başına geciyor. Diğeri ise önce Bitlis merkeze bağlı xiloling köyüne geliyor. Merkezde yaşayan baharı olan kısmı da sonradan xilolingden geliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba değerli yorumcular, kendim de bir xılolingli olarak hangi yorumun doğru olduğunu doğrusu anlayamadım ; ama sohbet ettiğim büyüklerimden duyduğum kadarı ile Cizre Botan tarafından Bitlis'e gelmişiz. Doğrusu bu bilginin ne kadar doğru olduğunu da bilmemekteyim. Yine sohbet ettiğim büyüklerim seyit torunu olduğumuzdan söz etmeleridir. Bunun da ne kadar doğru olduğunu bilmemekteyim. Var olan kaynakları paylaşırsanız sevinirim.

      Sil
    2. Bu kadar Belgelere rağmen bizi bize rağmen bizi bilmeden tanıtmaya çalışan belgesiz mesnetsiz bir şekilde yalan yanlış bilgilerle anlatmaya çalışan .Yazık. Biz kendimizin ailemizin kim olduğunu Nesep belgelerimizle şeceremizle ispatlı belgeli olarak biliyoruz. Sen git önce kendi kökenini araştır. Kendi soyunu bil. Sonra bizim soyumuzla uğraş ama belge ile konuş. ''sonuç olarak ''BİZİ BİLEN BİLİR BİLMEYENLERDE KENDİ GİBİ BİLİR''..

      Sil
  4. Merhaba dostum ben de merkez Zeydan mahallesinden Zeydanlardanim. Benim duyduğum kadarıyla Arap olma gibi bir durum söz konusu değil. Seyyid meselesine gelince de Seyyid aslen bey, efendi gibi bir anlama gelir soylu kişilere denir. Zamanla da Hz Hüseyin soyundan gelenlere bu şekilde söylenmiş. Ayrıca aynı coğrafyada Seyyid, seyidan adında başka bir aşiret daha var. Onla da karıştırılıyor olabiliriz. Fakat onlar aynı bir aile ve bizimle ilgileri yok. Onlar şego ve bidri denilen Arap aşiretlerinin yan kolu. Ve günümüzde bile Arapça dilleri. Fakat bizim ailemizin ismi olan Zeyidan Kürtçede soy vermek, çoğalmak, oğul vermek anlamına geliyor. Ve bildiğim kadarıyla hep Kürtlere öncülük etmiş, ağalık,beylik kurmuş büyük ve köklü bir aile. Kökeni ve ilk çıkış noktası ise Botan bölgesindeki bugünkü Hakkari'nin Çukurca ilçesi. Orada Pinyanişi aşiretinin bir kolu ve zamanla bu kabile kan davası nedeniyle önce yine Botan bölgesinde yer alan Cizre şehrine gitmişler. Bir dönem oradan Botan beyliğini yonetmisler. Ardından beyin kardeşleri ve akrabalarıyla aralarında yönetim için çıkan kavgadan dolayı dagilmislar. Bir kısmı üç kardeş olarak Mutki meydan köyüne gelmiş. Orada Zeydan köyünü kurmuşlar ve kale inşa etmişler. Ardından da bu sefer hayvanlar için çıkan anlaşmazlık sonucunda iki kardeş oradan ayrılıp biri xloling köyüne gelmiş. Diğeri ise tekrar Hakkarideki akrabalarının yanına gidip Pinyanişi aşiretinin başına geçmiş. Xlolingte kalan kardeşin çocukları zamanla çoğalıp dağılmış. Bir kısmı Bitlis merkeze gelmiş. Diğerleri kerp sambo gibi köylere yayılmış. Benim bildiğim bu. Yani köken olarak Araplik yok Kürt olarak biliyorum ben soyumuzu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belgesiz kafadan,kulaktan duyumlarla soy belirleniyor. Yazık. Sanki Biz kendi soyumuzu bilmiyoruz da başkaları gelmiş bizim soyumuzu belirlemeye çalışıyor.Güzel kardeşim bakın elimizde soy şeceremiz var. 170 Tane Osmanlı arşiv belgesi var. siz neyin iddiasındasınız acaba? Bir kalkar bizi Kürt yapar diğeri kalkar zorla Türk yapmaya çalışır. Elimizde soy Şeceremiz var diyoruz. İmzalı mühürlü noter tasdikli. Yetmez mi daha nasıl ispatlayalım. Buyurun Şu belgelere de bir bakın (anlıyorsanız eğer!) :...Başbakanlık Osmanlı Arşivi.
      _413 nolu Tapu Tahrir Defteri.
      _1540 Nolu Tapu Tahrir Defteri.
      _109 Nolu Tapu Tahrir Defteri.
      _411 Nolu Bitlis Şeriye Sicilleri.
      730 Van Bitlis Muş Livaları Tımarları.
      _Bitlis Salnamesi
      _298 Nolu Bitlis Şeriye Sicil Defteri.
      _1910 Musul Kayıtları:
      _234-235-26 Nolu Bitlis Salnamesi
      _Bahrul Ensab
      Nakibul Eşraf
      Muhammed Vasfi Zekeriyya Aşairi Şam
      1905 Osmanlı Bağdat Kayıtları.
      1666-1667 _Osmanlı Kadı Sicilleri Bab Mahkemesi 3 Nolu Sicil.
      _1555-1556 Osmanlı Vakıf Kayıtları

      Sil
  5. Çok sağol değerli kardeşim, dediklerinin doğruluk payı yüksek, aydınlattığın için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  6. İsrarla tüm Zeydan aşiretini Arap yapmaya çalışan cahile bak hele. Sen bir Zeydan isen ne işin var Türklerin Osmanlının belgeleriyle. Osmanlı kaynaklarinda turkmen diye de gecer bu aile. Hicbirsey bizzat Bitlis hükümdari şerefhan tarafından yazilan serefname kadar orjinal olamaz. İmzali bilmem neyli belgesi varmış hadi lan ordan. Rojili Kürt bbir Kürt aşireti ne zaman nasil Arap oluyor. Arap seyidan ailesinden ya da zeydi ailesinden isen o bizi baglamaz biz Kürt zeidan aişretiyiz. Bitlis merkez zeyidan ailesindenim. Bitlis merkezde Osmanlı Kürt Bitlis beyliginin kethudaligini yapan kalede yaşayan Kürt beylerinin içinde yer alan ve günümüzde Bitlis'in bir çok köyünde yaşayan Bitlis var hakkari ağrı Şırnak taraflarinin tümünde bulunan ve zamaninda botan beyliğinin de başına geçmiş bu aile günümüzde de Hakkari Kürtlerinin aga ailesidir. Mutkide bitlis merkezde bir çok köyde var. Bunların hangisi Arap. Sen git kendi zeydi seydi aileni anlat biz Kürt oğlu Kürdüz. Yirkin kitaplari degil bizzat kendi atalarimizin yzdigi şecerelerdir şerefnamedir seyahatnamedir diğer Kürt tarih kitaplaridir Kürtlugumuzun tapusu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belgesiz havadan konuşmak çok kolay. Senin Kürd olman bizim ailemiz hakkında konuşmanı gerektirmez. Sen önce kendi soyunu öğren beş dedenin adını say denilse sayamazsın. Kürt demek kolay Soy seceren var mı? Aslın nereden gelmiş bilir misin? Ataların dedelerin kimlerdir say bakalım denilse sayabilir misin ? Güzel kardeşim biz kendimizi biliyoruz. Bizim soyumuza atamıza karışmak başkalarının haddine değil. başkalarının soyu ırkı da bizi ilgilendirmez. Müslüman mü'min olursa kardeşimiz olarak biliriz.

      Sil
    2. Abi merhaba dediklerine katılıyorum lütfen iletişim için bizimle bilgi paylaşır mısın *

      Sil
  7. Rojkan beyligine ne zaman bir Arap bedevi ailesi alınmış, Kürt beylikleri ne zaman Araplara verilmiş, hangi Zeydan aşireti mensubu arapça biliyor, hangi Arap Kürt aşiret federasyonlarina kabul edilmiş bunlara cevap ver kulaktan dolma bilgi diyene bak soyunu bilen biliyormus ulan Bitlis'te kim Zeydanlara Arap demiş. Hepsi meydan mutkiden yayailan Kürtler olduğunu söyler. Bütün bağlı köyler Kürtçeden başka dil bilmez, madem Arapti bir tane küçük ailesi de arapça bilirdi. Bugün bağlı ailelerin hepsinin lakapları bile Kürtçe. Mala şevêş mala poro mala kerkuş mala çirokan. İlla kendini arap yapacaksan kendi adina konus tirklerin palavralariyla ahkam kesme burada. İmzali belge dedigi de hiçbir kürdün soyunun Kürt olduğunu kabul etmeyen ve hepsini ya Arabistan ya Türkistan kökenli gösterip Kürtleri asimile etmeye çalışan tc arşivleri😅sen kendini cok akilli saniyorsun benim attığım tarafsiz ve bizzat yuzlerce yıl önceki kaynaklarla senin faşist türk kaynaklarin kiyaslanamaz bile haddini bil Arap olmayi çok istiyorsan ol. Ama Kürt oğlu Kürt olan Zeydan aşiretinin adına konuşma karar verme

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Faşist ırkçılıktır. İnsanları zorla kürt veya Türk yapıp sonra Ermenilere uşak yapmak asıl faşistliktir. Elhamdülillah biz Müslümanız. Bütün Müslümanları da kardeş biliriz. Faşist ırkçı da değiliz Ermeni uşağı da değiliz. Bizim ne olduğumuzu belirlemek cahil cühelanın haddine değildir. Edepsizliğin gereği de yoktur. Yazılı belgelere itiraz ediyorsun. Zeydan mezarlığında 7 . dedemize kadar dedelerimizin mezarları var mezar taşları Arapça Seyyid oldukları yazılı bunu nasıl inkar edeceksin acaba ?

      Sil
  8. Merhaba sayın yorumcular. Bende Bitlis merkeze bağlı kerp/konuksayar köyünden Zeydan aşiretine bağlıyım. Benim bildiğim aşiretimiz yöredeki anlatımlara göre Cizira Botan bölgesinden Bitlise gelmiş. Geldiklerinde 3 kardeşlermiş. Önce mutkinin meydan köyündeki Zeydan Mahallesi'nde kalmışlar. Kale inşaa etmişler. Sonra bazılarının anlattığına göre katır kavgası bazılarının anlattığına göre ise kız kaçırma davasindan dolayı kavga edip birbirlerini öldürmüşler. Bu olaydan sonra iki kardeş de oradan ayrılmış. Biri Bitlis merkeze bağlı xloling yani kömüryakan köyüne gelmiş diğeri Botan tarafına geri dönmüş ama Botan denilen bölge büyük olduğu için onların gittiği kısım günümüzde Hakkari ilinde kalan bölge ve oradaki akrabalarinin adı pinyaniş aşireti. Yani Zeydan aşireti aslen onlarla kardeş olup onların bir koludur. Oraya giden kısım aşiretin başına geçmiş. Xlolingte kalan kardeşin çocukları zamanla sambo kerp köylerine yayılmış ve bir kısmı da daha sonraları Bitlis merkeze gidip Zeydan mahallesini kurmuş. Meydan köyünde kalan aile üyeleri ise oradan mutkinin çeşitli diğer köylerine yayılmış ama şuan meydanda fazla kalmadılar. Oradaki kısmı Dimlî adı verilen Kürt lisanıyla konuşur bu dile günümüzde Zazaca denilir. Diğer köylerdekiler ise Kurmanci konuşurlar fakat Kurmancileri diğer Bitlis köylerinin Kurmancisinden farklıdır. Muhtemelen kökenlerinin Botan Hakkari bölgelerinden geldiği sebebiyle oraların şivesinin etkisi vardır. Yani kısacası her dönemde Kürt halkının önderliğini yapmış ünlü bir aşiret. Bir çok kolu var ve bir çok bölgeye yayilmislar. Hatta Konya Adana Eskişehir gibi uzak bölgelerde bile varlar ve asimile olup Türkçe konuşmalarına rağmen kökenlerinin Kürtlerden geldiğini bilirler. Yani Kürt bir aşiret. Araplik veya Hz Ali'nin soyundan gelme gibi bir durum hiç duymadım. Ne yaşlılarımızdan ne de tarihsel araştirmalardan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel kardeşim sizin hangi ırktan veya hangi aileden olduğunuz bizi ilgilendirmez. Biz kendimizi ve ailemizi soyumuzu biliyoruz. 48 atamızın adını ezbere biliyoruz. Bizden olmayıp kendi atasını ceddini bilmeyen 6 tane dedenin adını say deseler sayamayanlar yerinden kalkıp ''-Hayır efendim Zeydanlı ailesi Orta Asyadan gelmiş Türk tür bir diğeri de (sözüm ona bazıları da sözde Akademisyendir) ''-Hayır efendim Kürt tür'' Kardeşim biz kendimizin ne olduğumuzu kim olduğumuzu 48 ceddimizi biliyoruz. Siz önce kendi soyunuzu ceddinizi öğrenin sonra başkaları hakkında hüküm vermeye kalkışmayın edep denen bir şey var . Başkasının soyu hakkında bilmeden konuşulmaz.. Bizim Ailemiz olan Zeydan -Zeydanlı Ailesi ile ilgili belgelerde şunlardır. Başbakanlık Osmanlı Arşivi.
      _413 nolu Tapu Tahrir Defteri.
      _1540 Nolu Tapu Tahrir Defteri.
      _109 Nolu Tapu Tahrir Defteri.
      _411 Nolu Bitlis Şeriye Sicilleri.
      730 Van Bitlis Muş Livaları Tımarları.
      _Bitlis Salnamesi
      _298 Nolu Bitlis Şeriye Sicil Defteri.
      _1910 Musul Kayıtları:
      _234-235-26 Nolu Bitlis Salnamesi
      _Bahrul Ensab
      Nakibul Eşraf
      Muhammed Vasfi Zekeriyya Aşairi Şam
      1905 Osmanlı Bağdat Kayıtları.
      1666-1667 _Osmanlı Kadı Sicilleri Bab Mahkemesi 3 Nolu Sicil.
      _1555-1556 Osmanlı Vakıf Kayıtları

      Sil
  9. Güzel kardeşim sizin hangi ırktan veya hangi aileden olduğunuz bizi ilgilendirmez. Biz kendimizi ve ailemizi soyumuzu biliyoruz. 48 atamızın adını ezbere biliyoruz. Bizden olmayıp kendi atasını ceddini bilmeyen 6 tane dedenin adını say deseler sayamayanlar yerinden kalkıp ''-Hayır efendim Zeydanlı ailesi Orta Asyadan gelmiş Türk tür bir diğeri de (sözüm ona bazıları da sözde Akademisyendir) ''-Hayır efendim Kürt tür'' Kardeşim biz kendimizin ne olduğumuzu kim olduğumuzu 48 ceddimizi biliyoruz. Siz önce kendi soyunuzu ceddinizi öğrenin sonra başkaları hakkında hüküm vermeye kalkışmayın edep denen bir şey var . Başkasının soyu hakkında bilmeden konuşulmaz.. Bizim Ailemiz olan Zeydan -Zeydanlı Ailesi ile ilgili belgelerde şunlardır. Başbakanlık Osmanlı Arşivi.
    _413 nolu Tapu Tahrir Defteri.
    _1540 Nolu Tapu Tahrir Defteri.
    _109 Nolu Tapu Tahrir Defteri.
    _411 Nolu Bitlis Şeriye Sicilleri.
    730 Van Bitlis Muş Livaları Tımarları.
    _Bitlis Salnamesi
    _298 Nolu Bitlis Şeriye Sicil Defteri.
    _1910 Musul Kayıtları:
    _234-235-26 Nolu Bitlis Salnamesi
    _Bahrul Ensab
    Nakibul Eşraf
    Muhammed Vasfi Zekeriyya Aşairi Şam
    1905 Osmanlı Bağdat Kayıtları.
    1666-1667 _Osmanlı Kadı Sicilleri Bab Mahkemesi 3 Nolu Sicil.
    _1555-1556 Osmanlı Vakıf Kayıtları

    YanıtlaSil
  10. Valla bu ısrarla bize Arap diyen şahsa söylüyorum; abe istediğin kadar dövün senin de kendini Arap görmen bizi alakadar etmez. Biz Kürt oğlu Kürt Zeydan aşiretiyiz. Araplarla zerre miskal alakamız yok. Biz de p*ç degiliz afedersin, biz de bilmiyoruz dedelerimizin adlarını. Bilinen en eskisine kadar atamiz Kürttür isimleri de Kürt ismidir. Arap aşiretlerinin adları -an ekiyle bitmez. Bu Kürtçe bir ektir ve Kürt soylu kabilelerde olur. Ayrıca Zeydan aşireti hicbir tarihte Arap konfederasyon, birlik vs hicbir şeye katılmamış. Yörede Modikan Rojkan Herkiyan gibi Kürt boylarının konfederasyonuna baglanmis. Zaten kendi meşrebi de Hakkari Botan Kürtlerinden. Verdiğin kaynaklar cumhurbaşkanlığı ve osmanli bilmem ne bizi bağlamaz. Biz kendi yerel kaynaklarımıza bakariz, şerefnameye ve diğer Kürt soyunu anlatan belgelere bakariz. Arap olsaydık tumumuz Kürtçe konuşmazdik o dili de korurduk ama Kürtçeden başka dil bilmez büyüklerimiz. Hem bu kadar Osmanlı diyorsun ama osmanlida da Bitlis merkez tasfirlerinin hepsinde Zeydan mahallesi için Kürt tanimi ve ailesi için de taife-i ekrad geçiyor. Bence sen Zeydan değilsin diğer arkadaslarin da dediği gibi zeydi veya seyidsin. Biz Kürdüz dilimiz Kürtçe Seyyid olmak ehlibeyt soyundan gelmek cok guzel birşey olurdu tabi fakat değiliz olsak böyle büyük bir nam kaybolmazdi devam ettirilirdi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz de biliyoruz atalarimizin adini diyecektim yanlış yazdi bilmiyoruz yazdı. Biliyoruz abe biz de dedelerimizin adini hiçbiri Arap veya Seyyid değil. Arap olsak botani rojki kabilelerine baglanamazdik modki diye gecmezdik. Ya sen kendini kandiriyorsun ya da cok dindarsin da kendini ehlibeyt soyundan yapmay çalışıyorsun. Kisacasi kendi adına konuş Zeydan aşireti Kürt oğlu Kürttür. Arap falan degildir çünkü ismi bile Kürtçedir. Kürtçe çoğul ekiyle bitmez hicbir Arap kabilesinin adı.

      Sil
    2. Güzel kardeşim Sen aslını inkar edene haram zade denir. Gözünü kapatan kendisini kör eder gerçekler inkar edilemez. Belgeleri inkar edenler acaba Zeydan mezarlığında yata asırlardır 7. dedemize kadar olan mezarları nasıl inkar edeceksin acaba? Bu mezar taşları Arapça yazılıdır ve seyyid oldukları yazıyor..Bir noktada haklılık payın olabilir. Zeydanlı ailesi Nesebini kullanarak insanları aldatmamış. Ben seyyidim diyerek bunu çıkar amaçlı sömürü malzemesi yapmamış.

      Sil
  11. Başta şerefname gibi kendi atalarimiz tarafindan Bitlis hükümdarı ve tarihçisi tarafından yazılan en tarafsız guvenilir kaynaklari atıyorum hâlâ kaynaksiz diyor kendi attığı türk kaynaklarina dayanarak bise Arap diyor😅 değiliz abe degikiz kendi adına konuş. İstediğin kadar arap ol hatta git çölde yaşa istersen. Ama biz Arap değiliz kendi adına konuş ne bu bedevi olma sevdası yürü git Allah aşkına attığın saçma tutarsız türk kaynaklarından bana ne sen benim Kürt oğlu Kürt aşiretim hakkında yorum yapamazsın hadi işine

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende sana görünün göreceği elinle tutabileceğin sadece ahmak ve delilerin inkar edeceği bir kanıt göstereyim Mürcatlık- Zeydan mahallesindeki Zeydan Mezarlığında şuan mevcut bulunan Zeydanlı aile büyüklerinin sıralı 7. dedelerine kadar Mezarları var. Bu mezar taşları Arapça ve Seyyid oldukları yazılı. Hadi buyur bunu nasıl inkar edeceksin acaba. Bundan sonra size cevap vermeyeceğim. Çünkü bunu da inkar edene söylenecek söz israf olur..

      Sil
    2. Eski mezar kümbet vs hepsi arapça yazılı zaten. Ayrica Seyyid bey/efendi/soylu anlamlarina gelir. Hz Hüseyin soyuna mensup kişilere zamanla denmeye başlamış. Ayrıca insanın kökeni ve halki ayrı şeyler. Kürtlerin içinde de Türklerin içinde de ehlibeyt soylu bir çok aile vardır. Ama yine de duymadık bilmiyoruz geçmiyor Arap soylu olduğumuz. Ha örnek gösterdiğin mircatlik mezarlığının ismi de Kürtçe. Miri çal lik ölü gömülen yer demek. Bu kelimenin Kürtçe olup zamanla Türkçeye uyarladığı da anlatılır çoğu eski insan tarafından.

      Sil
  12. Ehlibeyt'e canımız feda, hz Hüseyine de Aliye de onlarin soyuna da ama öyle bir kutlu soydan degiliz. Bir cok Kürt ailesi gibi bize de Seyyid denilmiş olabilir ama bu köklü ve kudretli soydan olduğumuz için. Hz Hüseyin soyu olmak cok guzel birşey olurdu qma Araplar gibi rezil bir topluluktan değiliz asla ırkçılık değil bizzat öyle olduğu için diyorum. Saidi Nursi gibi büyük bir Kürt önderi ve şeyhi de Seyyid soyundan ama onun kendisi, halkı Kürt idi. Ama yine de soyluyorum bizim doyumuzda Arap ırkı yoktur. Olsa aşiretin adı bile Kürtçe olmazdı. Kürt dilindeki kabilelerin isimleri ancak an ile biter. Biz her tarihte Kürt diye geçiyoruz kimin ne dediği umrumuzda değil

    YanıtlaSil
  13. Ayrica senin sürekli atıp durduğun asılsız bilgiler kim tarafından bile yazıldığı belli olmayan başka bir siteden alıntı yazilar. Yani kisacasi kendi elinde şecere olduğu koca bir yalan. Samimi bulmuyorum. Beyni Kürt karşıtlığı ile yıkanmış Bitlis merkezde bajari yani şehirli diye kendini tanıtıp Türkçülük arapçilik yapan kesimlerin etkisinde kalmissin. Gerçek şu ki merkezdeki Zeydanlarin bir kismi asimile olmus zaten. Ama biz onlardan değiliz. Özümüzü biliriz. Senin sacma siteden attigin bikgiye göre 15 yy da hicazdan gelmiş he mi??? 😅Mutkideki Zeydan kalesi mezarları evleri bizzat Kürt kalıntıları 15 yy dan bile öncesine gider. Buradan bile belli yalan soylediginiz. Yine Hakkari Şırnaktaki Kürt zeydanlarin varlığı 15 yy dan cok oncesine dayanir. Beylik tarihini araştırın zeydanlarin Botan beyliği ve hakkari mirliginde bulunmalari daha oncesine dayanir. Şeddadi ve rewwadi hanedanliklarinda kafkaslardaki Kürt yonetim birliklerinde bile varlar ki bu da 15 yuz yıldan öncesine dayanir. Yani biz 15 yüzyılda da telmedik, araplardan da gelmedik. Hep Bitlis Mutki Hakkari Şırnak bölgelerinde var olmuş ve medeniyeton beşiği olan Mezopotamya yöresinin en kadim yerlilerinden olan Kürt soyuna dayaniyoruz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel kardeşim sana gel zorla gel illa Ehl-i Beyt ol diyen yok. Biz kendi ailemizi ceddimizin kaynaklarını yazdık Sana ne oluyor ki zorla bizim ailemizle ilgili konuşuyorsun.? Ayıp denen bir şey var. Ben senin dedenin atanın adını kim olduğunu sordum mu ? Git kardeşim bizimle uğraşma. Kendine Kürt diyorsan Kürt ol. Türk olmak istiyorsan Türk ol.Fakat lütfen senden rica ediyorum. Bak bizden çok gençsin. Belki biz senin deden yaşındayız. İlimden anlamıyorsun. Belgeden anlamıyorsun Mezar taşından anlamıyorsun. Başkalarının değerlerine saygısızlık yapıyorsun. Ayıptır. Bizim kim olduğumuzu biz biliriz. ayıptır artık başkalarının ne olduğuna karar verme ve başkalarının ailesi kökeni hakkında konuşma lütfen ..

      Sil
  14. Yanlışlıkla 15. Yuzyil yazmişim 12. Yy diyecektim. O tarihlerde hicaz dan goç ettiklerini soyluyorsun ve dilmaçogullarina sigindiklarini iddia ediyorsun. Dilmaçogullari 12. Yüzyıldan asırlar sonra anadoluda kurulan bir türk beyliği. Kendi yazdiklarinla kendin çelişiyorsun. 12. Yüzyılda degil daha öncesinde kalan dönemlerde İslamiyet öncesi dönemde bile zeydanlarin izleri Kürt coğrafyasında var ki zaten müslüman olmayanlari bile var. Kürt milli dinine bagli ezidi ve Zerdüşt Zeydani aileleri Musul ve İranin kirmaşan bölgesinde hâlâ varlar. Hem çelişkili hem de yanlış bilgi veriyorsun. Ayrıca Rojkanlarin kurtulup birleştigi tarihte Kürtlerin milli sembolü güneş olduğu için isimlerini roj yani güneş kelimesine itafen koydular tamamen Kürt krallığı olan Rojkan beylerinin arasında olan Zeidan kabilesi asla Arap olamaz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazık çok yazık Kürt faşistliği gözünüzü o kadar bürümüş ki ! Zeydan-Zeydani Zeidan adlarını Zerdüşt lük gibi bir inançla bağdaştırmak ilim seviyeni gösteriyor.Arap ülkelerindeki Zeydani leride kürt yapmaya çalışırsan iyi olur zavallı Arap Zeydaniler üzülürler. Irak-Arabistan-Suriya- Lübnan-Ürdün-Libya daki Zeydanları nasıl Kürtleştireceksiniz acaba? onu da siz düşünün. (Libya'nın eski başbakanı da Ali Zeydan İdi) . Güzel kardeşim Sen kendine Kürt diyorsan Kürt olabilirsin. Buna saygı duyarız. Fakat lütfen bizim kim olduğumuza karar verecek kadar saygısız olma. Bizim kutsallarımız neslimizdir. Dinimizdir. Namusumuzdur. Lütfen edep sınırlarını aşmayalım. Sen kendine ne diyorsan diyebilirsin. Bizi ilgilendirmez.Selam ve saygılarla.Allah'a emanet olun.

      Sil
    2. 😅😅ters köşe olunca hemen din iman namus bilmem ne he mi😅😅valla asıl bizim adımıza karar veren sensin. Kendini Arap Zeydilere baglayan sensin. Bizim onlarla alakamiz yok. Rojkan gibi Kürt krallığına mensup Kürt oğlu KÜRTTT bir aşiretiz. Bunu da inkar et hadi. Pinyanişileri yöneten ağa ailesi olduğumuzu da inkar et hadi???? Botan prensligini kurdugumuzu inkâr et hadi..Edemezsin sen sadece uyduruk internet sitelerindeki yazilari elimizde şecere var diye yutturmayi bilirsin. Ben Zeydanlarin ismini Zerdüştlük ile bagdaştirmadim bütün Kürtler gibi biz Zeydanlarin da İslamiyet öncesi dinimiz ezidi ve Zerdüşt diniydi. İslam edebiyati yapma şimdi elhamdülillah biz de muslumaniz ama atalarimiz peygamberden önce Zerdüşt ve ezidi idi hâlâ günümüzde bazı öyle olan Zeydanlar var onu belirttim laflarimi kivirma. İstedigin kadar arap ol bedevi ol ama biz Zeydan aşireti adına konuşma zira kendi bizzat atalarimiz Rojkan kralligini kurmuş Kürt ulusal sembolü olan güneşin adiyla kurmuş ben bunları belirttim asılsız kaynaklardan sacmaliklar kullanmadim kimseyi Kürtleştirmek degil derdim zira Kürtleşecek kimse yok hepimiz zaten Kürdüz. Bitlis'in toplam 25 köyünde var olan zeydanlar hepsi Kürttür Kürtçeden baska da dil bilmez. Bu insanlara arap diyecek kadar komikleşen sen kendine bak istersen. Ali zeydan falan bana ne ben boti rojki soylu Zeydanim. Bedevi zeydler sen de dahil kendinizle ilgilenin. Sizin bizle alakaniz yok. Arap olmussun artik sen. Ve son olarak tabiki Kürt milliyetçiliği yaparim zira Kürt oğlu kürdüm. Her tarihte Kürt ulusunu benim bizzat Zeidani dedelerim ayakta tuttu. Onların izinden giderim. Arap yolundan değil. Saygılar 😅

      Sil
  15. Ayrica belgeden de mezar tasindan da anliyorum ama sacma olanlarindan degil. Eski mezarlarin ister arap ister Kürt ister türk mezari olsun hepsi zaten arapça. Bahsini edip belirtemedigin şecere ise zaten ortada bile yok. Uyduruk masallar anlattin. Kudura bakma yemezler. Kimse bizi Araplaştiramaz hep Kürt idik ve öyle de kalacağız. Kendi adına konuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tamam sen Kürt sen Kürt kal .İstersen Ermeni de olabilirsin. sana zorla gel şu bu ol diyen var mı? Niçin saygısızlık yapıyorsun? Zorla faşistlik yapıyorsun. Biz kendi ailemizi yazdık sana ne oluyor.? Git ne oluyorsan ol. Bizi ilgilendirmiyor. Bir daha da bizimle ilgili yorum yapma .

      Sil
    2. 😅ben ve biz zaten Kürdüz. Asıl sen bizim adımıza yorum yapma. Burada Arap oldugunu iddia eden sadece sensin. O senin kararin yallah ne oluyorsan ol. Ama Zeydanlar hakkında yorum yapma Zeydan aşireti Kürttür o kadar.

      Sil
  16. Kerp,xloling,sambu,xur,batelmis,tetwane motkan bu köylerde zeydanli Aşiretine bağlı Aileler yaşar bildiğim Bitlis'te birkaç Zeydan ve türevleri Aile isimleri var bunlar Kürt olmayan Ailelerdir Kürtçe dil bilmezler Rahmetli babam hep söylerdi babamın dedesi Hakkari'den gelmişler önce meydan Zeydan orada kalmışlar sonra mutli girişlerine köyler kurmuşlar sülalemde herkesin rahmete giden büyüklerimiz ismizin isimleri Kürtçedir mesela dedemin adı rızgo büyüklerimiz bütün kelimelerinin telafizunu eski Kürtçe ile yaparlardı muazzam Kürtçe konuşurlardı bizler biraz asimile olduk o eski kürtceyi maalesef tam kullanamıyoruz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam amcaoğlu doğru söylüyorsun. Bitlis merkezdeki Zeydan mahallesi ismini bu aşiretten almış ve sonucunda bu mahallede yaşayan bazı bizden olmayan ermeni/turk/arap aileleri de mahalleden oldukları için soyadlarını Zeydan yapmışlar. Merkezdeki Zeydan mahallesinde çanço/Zülfikar/Tilki/kaleli/Zeydanlilari hariç diğerleri Zeydan değil. Bu yukarıda ısrarla bize Arap diyen şahıs da dahil. Bunlar Zeydan değiller. Kendilerini bize baglamaya çalışıyorlar asil bir soy olduğumuz için. Yoksa bizi herkes biliyor. Hatta Bitlis'in eski yaşlıları hep orijinal Kürt derler Zeydanlar için. Ve dediğin gibi artık asimile olduk. Ben de Zeydan mahallesi Zeydanlarindanim. Dedem gil ve babaları harika Kürtçe bilirmişler. Ama Kürtçe yasaklandığı zaman merkezde yaşadıkları için korkup fazla konuşmamışlar dillerini. O yüzden şehirli olan Zeydanlar günümüzde fazla bilmezler Kürtçe. Köken olarak da doğru diyorsun Botan ve Hakkari tarafından gelmişiz. 3 kardeş olarak gelip mutkide dagilmislar. Zaten Mutki de eski Motkan adında bir aşiret kuruluyor. Konfederasyon gibi birşey ve Zeydanlar da dahil olmuşlar. Onun içerisinde de üçe ayriliyor. Boti Mehmedi ve colemergi diye. Yani Zeydanlara eskiden mutkide colemergi yani hakkarili diyormuslar. Ondan dolayi

      Sil