Arabi Aşiretinin Kerboran' ne zaman geldiği hakkında çeşitli rivayetler vardır.
Bir görüşe göre: 14. yüzyıl da Bağdat ve çevresindeki aşiret kavgaları ve buradaki huzursuz ortam insanları yerinden yurdundan etmiştir.Bu insanlardan biride Abdullah Haşemi'dir. Haşemi üç çocuğunu da yanına alarak önce Irak'ın Dohok şehrine gelmiştir. Bir süre burada çocuklarıyla birlikte ikamet etmiştir. Buradaki ikametten bir süre sonra Haşemi, yaşlılığının getirdiği hastalığa yenik düşmüş ve ölmüştür. Babalarının ölümünden sonra çocukları, Kasım, Bilal ve Cafer bir süre sonra birlikte yaşamışlarsa da daha sonra, Kasım Cizre'ye, Bilal Mamulan'a (Siirt civarlarında bir yer) Cafer de daha sonra Gera Cafer (Caferin Diyarı) denilen boş bir alana yerleşmiştir.Kasım, bir süre sonra geçirdiği hastalık sonucunda ölür. Ortanca kardeşi Bilal de ondan bir süre sonra hayatını kaybeder.
Kardeşlerinin ölümünden sonra Cafer tek kalmıştır. Yani artık daha sonra büyük bir aşiret halini alacak olan topluluk Cafer'in devamıdır.Cafer, daha sonra evlenir kısa süre sonra bir erkek çocuk sahibi olur. çocuğuna Muhamed Arab adını koyar.
Başka bir rivayete göre ; Aşirete adını veren Arab'ın Suriyede Kamışlo yakınlarındaki Giré Karesi'de bir bölgeden gelmiştir. Bazılarına göre Arap Tayy aşiretine Bazılarına görede Şammar Aşiretine mensup bir şeyh'in oğlu olduğu şeklindedir. Adının muhammed olduğu söylenen bu arabın Basıkıl Ağasının zülmünden kaçarak Arap Şehyine sığınır ve burada evlenerek çoluk çocuk sahibi olur.
Diğer bir birvayet Kerboran' a gelişlerini bir kan davasına kimileri de kız kaçırma meselesine bağlamaktadır.
Sonuç olarak Arabiyan aşiretinin Dargeçit(Kerboran) bölgesine yerleşmeleri çeşitli rivayetlere dayanmaktadır. sonuçta Şatıra köyüne yerleşen Muhammed Arab Basıkılevl'deki Basıkıl Aşiretinin reisi Yekane ağanın kızı gülé ile evlenirek onların desteğini alır.
Evlendikten iki yıl sonra Yekan'nın hizmetinde çalışan Arabi Yekan'a artık kendi başına yaşayacağını açıklar. Yekan bu duruma üzülmekle birlikte Arabi'nin bu fikrine saygı duyar ve kabul eder. Bununla birlikte Yekan, her sene zekatta ayırdığı hayvanları da damadı Arabi'ye verir. Bunun sonucun da Arabi'nin de küçük bir sürüsü olmuştur. Ayrıca daha sonra Berha Gülike (Güllü'nin Diyarı) olarak isimlendirilecek olan verimli arazileri de kızına çeyiz olarak verir. Bununla Arabi'nin sürüsünü otlatacak otlakları da olmuştur ve sürüsü kısa sürede büyümüştür. Ayrıca bu topraklarda Zirai faaliyetlerde yapar. Bu bölge Kerboran (Dargeçit ilçesi), Halila (kılavuz köyü), Baskıla Kevir (Kısmetli Köyü)'ın tam ortasında yer alır.
Bu tarihlerde bölgenin tamamına Arabiyan Mirleri(Mireké Kurisa) hakim olur. Yekane Ağanın kızı ile evlenen Arabı'ın yedi çocuğu olur. Bunlar;Cafer, Xelil,Şeref, Guhreş,Xıdır ve Mıço(Mecid) Bunlardan Mıço(Mecit) Arabiye Mirini öldürünce bölgenin ağası olur.
Gera Cafer dediğimiz yerde uzun bir süre ikamet eden aile geçimlerini yakın çevrelerdeki insanların tarlalarında ırgatlık ve çobanlıkla yapmışlardır.
ARABİYAN AŞİRETİNİN KÖYLERİ:
Şatıra, Xelilan,Çélik,Zengan Emmara,Zıvınga Çelık, Germav,İzar,Triwa, Liyani, Şemé, Guhére,Gerre,Mıhinai Mıvvéle,Kerbend, Başut, Berkevan, Arbaye, Deywan, Mışté,Zıvıké Direca,Germerro, Seyfiye, Ûşiye, Tile, Cefan, Kani Mire,Dinara, Bızınka,
Gera Cafer, Beré zéve,Avta Xwaré,Berdax, Gundık, Deyrışk,Sohruva, Gundé heci Murad.
MICO (Remmo) Ağanın Soy Ağacı
↓ ↓ | REMMO'NUN OĞULLARI ↓ |
Derleme :Memedé Kazım
Kaynak:
Altan Tan(Turabidinden Berriyeye)
Dargecitilcesi.com
Araştırmalar sürüyor, ilave ve düzeltmeler yapılacaktır
UYARI: Bu sitedeki bütün materyallerin her hakkı saklıdır. İzin alınmadan ve kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz ve kopyalamak suretiyle elektronik ortamda kullanılamaz ve kitaplaştırılamaz.
Not:Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan www.semskiasireti.com hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz...
Arabiyan aşireti Sıddık Arabi
YanıtlaSilArabiyan aşireti Sıddık Arabi
YanıtlaSilMerhaba hayırlı günler selamlar saygılar ekrem ağirman bizde şeref neslindeyiz erciş erşatan kaliyoruz saygilRımla
YanıtlaSilBu bilgilerin çoğu hatalıdır. Ereb kelimesi Kürdçe bir kelimedir. Duhok vê Kerkük tê sıkça kullanılan bir kelimedir. Kalkıp bunu araba çevirip soyumuz Arablardan geliyor demek yanlıştır. Bunu yazan aşiretin Siirt kolundandır kesin. Aşiretin merkezi Mardin dir. Kürd oğlu Kürdüz
YanıtlaSilBildiğiniz hikaye nedir ve ereb bahsettiğiniz bölgelerde ne anlama geliyor
SilKerkükte Duhokta şehirde yaşamıyorsan köy vs merkezden uzak yerde yaşayanlara Erebo denir. Zaten Mardine Duhoktan geldik. Mardin de yerleşim yerleri kurup aşiretimizin merkezi yaptık.
SilKonu hakkında beni aydınlatacak varmı ?
YanıtlaSilBir bilgi; Eskiden Mardin e bağlı olan şimdi Şırnak ili vilayeti, İdil ilçesine bağlı olan silik ve çok küçük bir köy olarak biline Çığır ( Serkani ) köyünde de bazı insanlar kendilerini Arabiya yada Erabiya aşiretinden aslen olduklarını belirtirler, Bu bahsedilen Arabiya mı başka aşiret veya kabile mi tam olarak belli değildir. Ancak bazende başka bir aşirettten olduklarını da söylerler . Çığır köyünde herkez aynı soydan gelmemektedir. Muhtemelen çığır toplama bir köydür. Ve bir ihtimal bazı aileler bu köye sonradan gelmiş olabilir. Çığır da ayrıca çok sayıda kan davası olmuştur. Hala bu kan davaları sürmektedir. Hatta bazı kan davaları ve kavgalarda haksız olmalarına ve vurulmalarına rağmen bazı çok az sayıda insan Diyarbakır’a, İstanbul’a, İzmire göç edip kaçmıştır. Çığır serkaniden öncede başka bir aşiretin içinde yaşadıktan sonra bir kısım topraklarının o aşirette kaldığını alamadıklarını iddia ederler. Eğitim oranları çok düşüktür. Yozlaşma ve asimilasyon Çığır köyünde yaygındır. Tarihsel ve yöre anlatımlarına dayanan Bir bilgi .
YanıtlaSilEskiden Mardin’e bağlı şimdi Şırnak İdil ilçesi ne bağlı olan Türkçe çığır Kürtçe serkani yada serekani dir ismi. Nusaybin Cizre arasında Nusaybin Cizre ipek yolu üzerinde bulunur . Bu yolun tam ortasındadır. Ama biraz daha nusaybine göre Cizre’ye çok az daha yakın olabilir. Ancak konuşma devok şive ağız olarak nusaybine daha yakındır. Çığır köylüleri özellikle 90 larda ve 2000 lerde başka şehirlere göç edenler. Kürtçü fikirler ayrılıkçı düşünceler ve fikirler taşımaktadır. Sosyolojik yapıları bu şekildedir. Çığır serkani köyü arazisi çok verimsiz engebeli ve taşlıktır. Fazla verim elde edilmez. Köyün çok arazisi bulunmaz. Bölgede arazisi fiyat olarak en uygunudur. Özellikle başka şehirlere göç edenler tarım, hayvancılık, demircilik, alüminyum ve pvc doğrama, tekstil, konfeksiyon, bakkal, market, esnaflık, şöförlük gibi işlerle uğraşırlar. Ama bu köyün birkısmının sakinlerinin arabiye aşiretine mensup olup olmadığından emin değilim. Sadece köyde aşiretini bilmeyen bazı ailelerin çocukları gençleri yaşlılarına babalarına aşiretlerini sorduklarında kesin olmamakla birlikte arabiye derlermiş rivayete göre.
SilBen deywanlıyım babam bana aşiret konularini anlatmaz bende kendim öğrenmek icin geldim şimdi ben arabiyen /erebiyen aşiretinden mi oluyorum
YanıtlaSilMerhaba bende berezeve köyündenim araziye aşiretin denim
YanıtlaSilBen xalila doğdum kolunuzun nerden geldini hep sorarım yaşlılarmiza hepsi arabiya aşiretinden geldiniz. Söylüyorlar
YanıtlaSilMuhemmede arbın doğru 7 oğlu vardı 1 cafer 2 hıdır 3 şeref 4 kasım 5 guhreş (murat de ) denilir 6 halil 7 mico dur
YanıtlaSil