Araştırma 1-)
Iraklı Milletvekili Muhammed Zeki emin Bey'in 1935 yılında tamamladığı, "kurd ve Kurdistan tarihi " isimli eserinde, bu aşireti, Meşkin veya Meşkinli olarak adlandırmaktadır. 1935 yılı verilerine göre, Göçebe hayatı yaşayan bu aşiretin, Merkezi Viranşehir'de bulunan Milli aşiretinin Bir dönem boyunduruğu altındaki aşiretlerden biri olduğunu anlatmaktadır. Ancak Milli Aşiretinin bir kolu olup olmadığı hakkında bir bilgi elimizde mevcut değildir.
Araştırma -2)
1987 yılında yayınlanan Aşiret Raporu, isimli araştırmada meşkini Aşireti hakkında Şu bilgiler mevcuttur;
Aşiretin Adı:Mişkin
Nüfusu:1000(1987 Yılı verilerine göre)
Dili: Kürtçe (Kırmanç) ve Arapça
Mezhebi: Şafii
Reisi veya ileri gelenlerinin Adı ve Soyadı: Aşiret Reisleri yoktur.
Oturduğu Ya da konakladığı yer : Mardin Merkezi ile Merkeze bağlı Zinar Bahçeleri
Aşiretin bir kısmı Suriye'de oturur, Daşyan Aşireti ile kan davaları vardır. Devlete karşı isyanlara katılmamışlardır. Aralarında anlaşmazlıklar yoktur. yerleşik hayat yaşarlar, Kaçakçılık vb. amelelik yaparlar.
Araştırma-3
Prof.Dr. İbrahim ÖZCOŞAR
Artuklu Üniversitesi Rektörü
Osmanlı Modernleşmesi / Merkezileşmesi : Mardin ve Çevresinde Aşiretler
19. yüzyılda Mardin ve çevresindeki hâkimiyet mücadelesinde çok etkin olan Meşkini aşireti, 16. yüzyıldaki kaynaklarda bölgede yerleşik düzene geçmiş aşiretler arasında sayılmaktadır. Tahrir defterlerinde bu aşirete bağlı 14 köy sayılmaktadır. Bu köyler; Pirmil, Satılmış, Kebas-Kepaş, Bir Kepaş, Celali, Deyr-i Abdi, Kasr-ı Rebia, Mutavven (?), Zizni, Habarmin (?), Mahlebiyye, Mağara namı diğer Kesme, Avini, Palos’tur. Yerleşik düzene geçmiş olan aşiretler arasında gösterilmesine rağmen, Mardin’in Bâb-ı Cedid Mahallesini kışlak olarak kullanıyor olmaları, bu aşirette kısmi bir göçerliğin devam ettiğini göstermektedir. Aşiretin 1518’de Mardin merkezdeki
nüfusu 30 hane olarak kaydedilmiştir. 1518’den sonraki tahrir kayıtları ve şer’iye sicillerinde 17. yüzyılın sonlarına kadar şehir merkezinde oturduklarına dair bir kayıt bulunmaması bu dönemde yaşanan sorunlar sebebiyle şehir merkezinden çıktıklarını akla getirmektedir (Bkz: Solak, 2006; Göyünç, 1991: 79; vd.).
17. yüzyılın sonlarında Meşkinilerin şehir merkezine tekrar yerleştikleri görülmektedir. 1689’da Mardin’de Meşkina pazarı adıyla bir pazarın varlığı şehir çevresinde yaşayan Meşkinilerin pazarladıkları ürünler aracılığıyla şehre tekrar giriş yaptıklarını göstermektedir (MŞS, 248: 30 Kasım 1689 tarihli kayıt). Aynı tarihlerde Mardin’e yoğun bir şekilde yerleştikleri, oturdukları mahallenin ( Mehella Meşkina ) aşiretlerinin adıyla anılmasından anlaşılmaktadır (MŞS, 248: 2 Aralık 1689 tarihli kayıt).
18. yüzyılın ilk yarısında şehir yönetiminde etkili olmaya başlayan Meşkiniler 19. yüzyılın başlarında şehrin hâkimiyeti için Daşiler ile mücadeleye girişmişlerdir. Bu mücadelede zaman zaman Daşilerin düşmanı Sürgücülerle de ittifak kumuşlardır. Şehre atanan yöneticilerin bazıları, asayişi sağlamak için iki aşirete de şehir yönetiminde yer verip uzlaşmalarını sağlamaya veya her iki aşireti de etkisiz hale getirmeye çalışmışlardır.
19. yüzyılın ikinci yarısının başlarında şehirdeki en önemli huzursuzluk kaynağı yine Daşilerle Meşkiniler arasında yaşanan mücadele olmuştur (Ertaş, 2007: 515). Bu dönemde merkezileşme çalışmaları ile şehirdeki etkinlikleri tamamen kaybolmasa da, önemli ölçüde azalmıştır.
Meşkini Beyi Halil bey Mardin Alaybeyi olarak kayıtlarda geçmektedir (MŞS, 252: 5 Mayıs 1748 tarihli belge).
Aşiretin tümü lider olarak M. Şerif Özkan’ ı
Lider olarak kabul etmektedir.
Aşiretin etkin ve bilinen Aileleri; Mardin Merkezinde, Dündar, Amak, Ademhan, Asker Ailesi
Kızıltepe Merkezinde; Hüseyinoğlu, Geleri, Bilgiç,
Derik ve Urfa da Özkan Ailesi
Not: Araştırma 3 Bilgilerini Gönderen: Mehmet HÜSEYİNOĞLU
Araştırmalar sürüyor, İlaveler yapılacaktır.
ÖNEMLİ NOT : İzin Alınmadan veya Kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz, kopyalanamaz...
Amak ve Ademhan aileleri Beb-il Mişkiyye Mahallesine gelip yerleşen ailedir. Mişkin Aşiretinden değillerdir. Metina Aşiretindendirler
YanıtlaSilMeşkinilerin en büyük ve köklü ailesi Hemo reşolar ve bunlarla amcaoğlu olan dudu aileleridir
SilKesinlikle doğru
SilAxuy şimdi kim hemme reşoya bir şey dedi ıbın halıti
YanıtlaSil1900 lü yıllarında babamın dedesi ve iki abisi aile tarafından sürgün edildiler sürgün yolunda babamın dedesi yaşı itibariyle küçük idi karacadağ eteklerin de attan düşüyor ve onu orda bırakıp devam ediyorlar o zamanın köylülerin den önde gelen bir kişi babamın dedesine sahip çıkmaktadır sonra yer yer değişkenlik gösterdiler bugün ise Diyarbakır merkezde kalıyoruz
YanıtlaSilBizde Diyarbakır da kalıyoruz soyadınız ne
SilYüzyıllar önce anlatığım gibi bizimkilerde sürüldü karacdağ eteklerinden viranşehre yerleşip tekrar sürgün edilip karacadağ eteklerine yerleştiler en son diyarbakıra yerleştik bir çoğuda suriyeye gitti kaç yüz oldu hiçbirimiz tanmıyoruz kayboldu ama dediğin şekilse yakınlığımız mutlaka vardır
Sil1850-1900 yılları arasında derik meşkina da yaşanılan olaylar hakkında bilgisi olan var mı?
YanıtlaSil1900 lü yıllarda meşkini agası başbezirgan aziz yunus tur daha sonra eser soyadını altmıştırlar ata eser , muhittin eser yunus eser Cemil eser aziz yunusun çocukları olarak devam etmiştirler
YanıtlaSilŞimdi adı Diyarbakır kapı olan yerin eski adı babıl meşkine kapısıdır oraya o ismi veren aziz yunustur
SilAziz yunus güney doğu Anadolu bölgesi basbezirganıdır şeyh şait ayaklanmasında amasyaya sürgün edilmiş aşireti Suriye’ye taşımıştır
YanıtlaSilMeşkiniler hiçbizaman devletle ters düşmemişlerdir şeyh sait ayaklanmasında o bölgenin agası olduğu için sürgün edilmiştir
SilBu konuyla ilgili paylaşım:
YanıtlaSilhttps://www.facebook.com/share/151ErBwpyK/
Hocam yıldız aileside meşkina köyünün kalabalık bir hanesi o eklenmemiş
YanıtlaSilBurda yazılan bilgileri çok çok eksik ve yanlıştır ve kötüleme amaçlı yapılmış gerçek tarihi yansıtmıyor ve taraflı yapılmıştır
YanıtlaSilDeğerli meşkinili akrabam neden iyi niyetle yazılan bir metni kötülük kaynağı olarak görüyorsun?
SilDoğru, somut kaynaklara dayanan bilgi belge varsa arşivinde sen paylaş doğrusunu senden öğrenelim. Aşiretin tarihine katkın olsun. Selamlar sevgiler
Meşkine nin şanlıurfa suruçta olan ailelerle ilgili bilgisi olan varmı büyüklerinize danışın çünkü biz zamanında mardin meşkinelerdenmişiz atamış eşko suruca gelmiş
YanıtlaSilBêzıkiler, bezki ler ile bir yakınlığınız var mı?
SilBiz suruçtayız soyumuz meşkinelerden gelmemiş büyüklerinize danışın buraya yazın
YanıtlaSilÇaktır Ailesi (nufus yanmadan Çoktur Ailesi) Alpöz ailesi amcazadelerimiz eklenmemiş asıl meşkin soyuyuz tüm mardin bilir
YanıtlaSilÇoğu bilginizde yanlış meşkinler mazıdağı tarafınfan gelmiştir
Biz eminnettin mahallesi kökenliyiz soyadlarımız değişsede aslımız meşkindir
Boş yapma öyle bir şey yok
SilSoy ağacını çıkart eminim mardin çevresinde bile yoksun boş yapan sensin herkes öeşkinli değildir muhtemelen sende meşkinim diyen ama asıl olarak olmayan birisin Allahtan e devlet ve osmanlı arşivi var bir bak istersen
SilMeşkînîler Mardin şehir merkezinde yerli bir aşirettir
SilMala habıl başta geliyor bilgiler yanlış
YanıtlaSilŞimdi bir çok aile aşiret meşkiniz diyor Meşkinlerin köylerine kadar bellidir bazı aileleri eklemişsiniz şuan meşkiniz diyorlar ama aslen değiller lütfen düzeltmenizi yapın idaası olanda gelsin arşive gidelim meşkin olmayanlar meşkiniz diyor meşkinler elinizde soy ağacınız varsa yukardaki ailelere baktıralım kaçtanesi meşkin
YanıtlaSilDevlette Asker olan ve devlete Asla baş kaldırmayan çokça soyu olan lideri olmayan bir soydur meşkinler zaman geçtikçe bir çoğu istanbul diyarbalır merkez ve çeşitli iller olmak üzere meşkinler yoğundur Osmanlı arşivlerindede meşkinler hep vardır
YanıtlaSil