KAVİ AŞİRETİ

 Ko'vi,Kavi,(Kayı) Asireti: Adıyaman bölgesinde ve Suriye'de yaşarlar.Bazı kaynaklar bu aşiretin aslında Kürt olmayıp,Oğuzların  kayı boyundan oldukları ve  KAYI diyemedikleri için, kelimenin telaffuz farklılığından dolayı Kayı kelimesinin Kavi veya Kovi olarak değiştiği tezini  ifade etseler de bu güne kadar bu fikri  destekleyecek net bilgiler bulunmamaktadır. Bu konuda Sadece mesnetsiz bazı yorumların sanal ortamda paylaşılmasından kaynaklanan bir bilgi kirliği olduğu konusunda hem fikir olanlarda  mevcuttur.Bazı araştırmacılar Suriye topraklarındaki Kovi'ler ile yaptıkları mülahazalarda  Kovi veya Kavilerin, KAYI Boyu'nun da Oğuzlar'ın 24 boyundan biri olduğunu, asıl Osmanlı İmparatorluğunun kurucularının kendileri olduklarını belirttiklerini ifade etmektedirler.
Aslında Kovi kelimesi Kürtçede yabani ürkek anlamına gelmektedir. Kavi veya Kawi kelimesi ise narin ince kibar  ve etkileyici güzel anlamına gelmektedir.(hatta kürtçede Hey lé Kawé Kubaré isimli türkü'deki ifadelerden de anlaşılacağı gibi anlam bakımından kayı ile kovi veya kavi  kelimelerini ilişkilendirmek zordur.Muhammed Emin zeki Bey bu aşiretin 1930 yılı verilerine göre 5000 ailden oluşan oldukça büyük ve göçebe halinde yaşayan bir kürt aşireti olarak tanıtmaktadır.
başka bir araştırmaya göre ise;
Kavi (katip ismindeki K ile kara ismindeki k arasında bir sesle okunmalıdır.) Adıyaman Şanlıufra / Halfeti, Suriye gibi birçok bölgeye dağılmış vaziyette hayatlarını sürdüren geniş bir aşiretir. Uzun süre göçebe hayatı yaşamıştır. Kaviler federasyon türünde yani aşiret deyimi ile abr düzeyinde örgütlenmiş bir topluluktur. İçlerinde şeyh nesli –Arap, seyid olanlar ve normal statülü birçok kabile bulunmaktadır. Rezan, Şeyh Hasanan, Musıkan, Ömerıkan, Cımıkan gibi kabilelerin yer aldığı Kaviler tarih boyunca dağlık bir bölgede hayvancılık ve ziraatla uğraşmışlardır. Bu nedenle tarihi açıdan varlıkları hakkındaki bilgi geniş değildir. Ancak var olan bilgilerde yoruma dayanmaktadır. İslami dönemin coğrafyacı âlimleri ve soy kütüğünü tutan bilginlerden hiç biri Kavi diye bir aşiretten bahsetmez. Ömeri, Makrizi, Mesudi, Semani, İbni Hurdazibe, Makdisi gibi âlimlerin eserlerinde Kavilerle ilgili bir bilgi bulunmamaktadır. Bu da göstermektedir ki Kavi bir aşiret olmayıp çeşitli yerlerden bir araya gelmiş kabileler topluluğudur. İçinde Kürt, Türkmen, Arap, Alevi, Sunni, Yezidi gibi birçok unsuru barındırmaktadır. Bu şekilde örgütlenmiş aşiretlerin bölge coğrafyasında pek ağır bir fonksiyon icra etmeleri de maalesef mümkün olamamaktadır. Zira ne belirli bir aşiret reisliği yapan şahıs ne de sahip oldukları bir zozan bölgesi olmamaktadır. Bütün bunlara rağmen son 500 yıl içinde kaviler bir arada ve Besni, Araban, Halfeti, Adıyaman merkezde Reşi –Reşvan aşiretine karşı bir birliktelik oluşturmaya çalışmış, var gücü ile yaşadıkları dağlık coğrafyayı koruma altına almayı hedeflemişlerdir. Şu da bir gerçek ki tarih boyunca abr düzeyinde örgütlenmiş topluluklar ırk, din, dil, soy gibi sosyolojik fonksiyonları göz ardı ederek daha fazla coğrafik, siyasi ve ekonomik sebeplere dayalı bir yol izleyerek saflarını pekiştirme yoluna gitmişlerdir. Bu nedenle birçok aşiret yapısı bu şekilde hayatını sürdürmüştür. Kavi aşireti buna en bariz örnektir. Kaviler son 200 yılda üütüncülük ziraatı ile uğraşan aşiretlerden biridir. Genellikle bölge coğrafyasında bu aşiret mensupları tütünün serbestçe satılması yasak olan dönemde tütün kaçakçılığı ile ün yapmışlardır
Kavi aşiretinin kürtmü, türkmi tartışmaları hala devam etmekte ancak henüz net bir bilgi kaynağına ulaşılamamıştır.

Ancak 1987 tarihli  2000'e doğru dergisinin araştırması sonucu hazırlanan aşiretler raporuna göre;
Adıyaman ve çevresindeki yerleşimlerde  yaşayan Kavi aşiretinin toplam nüfusu 16.105 kişi'den ibarettir. İnanç olarak, nüfusun bir kısmının Hanefi mezhebine, diğer kısmının  ise Alevi-Kızılbaş olduğu ve Kırmanç kürtçesi ile konuştuğu kaydedilmiştir. Belirtilen tarihteki(1987)  dönemde ileri gelen önemli aileleri ise Adıyaman Merkez ilçesine bağlı İpekli köyünün Ziyaret ve ve Payamlı mezra- larında oturan   Özbilgin ailesi mevcut 12 bin dönüm arazıiye sahip olup, burada çok etkindirler. Arazinin tamamı  onlara aittir. Gültekin ailesi de kavidir ve şehir merkezinde ikamet ederlerdir.
Yukarıda  zikredilen 16,105 kişilik toplamı nüfusun  ikamet ettiği yerler ise şunlardır;
Adıyaman Merkez bucağının Gözebaşı köyü ve Hösürge mezrası,
Kuyucak Bucağının merkez ve Ormaniçi, Pınaryayla, çamlıca Boğazözü, Olgunlar, yassıkaya,Taşgedik,Kömürköy,Ağaçkonak,Varlık,Yakacık,Kayatepe, Kaşköy,Yedioluk,Derinsu ve Esence Köyleri,
Koçalı Bucak Merkezi; Gökçay ve Çatalağaç köyleri
Düşünceler kısmında ise şu görüşlere yer verilmiştir; Suriyedeki kolları ile ilişkileri vardır.Bölgedeki Hıdırsor Aşireti ile  Hasımdırlar.Yurda bağlı olup, Cum- huriyet dönemindeki isyanlara katılmamışlardır. Yerleşik hayat sürerler, bir kısmı yaylalara çıksa da  kendi köy sınırları içinde dolaşırlar, askerlikten çekinir ve gizlenirler.(Aşiretler Raporu:S.21)
UYARI: Bu sitedeki bütün materyallerin her hakkı saklıdır. İzin alınmadan ve kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz ve kopyalamak suretiyle elektronik ortamda kullanılamaz ve kitaplaştırılamaz. Not:Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan www.semskiasireti.com hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz...


19 yorum:

  1. Demirci KAWA nın torunlarına selam olsun nawe me xırab nekın

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kavilere selâm olsun

      Sil
    2. Demirci Kawa mawa yalan osmanlı rişvan aşiretine karşı güç oluşturması için aşiret kurmuş adınada güçlü manasına gelen kavi demiş öyke k yiq yapmaylan falan olmuyor

      Sil
  2. Hangi site ise sorumlu tutulur,
    Aşiret tarihlerini, en güçlü aşiretler, en büyük aşiretler ve en tehlikeli aşiretler... Vb gibi unsurları yapan herkes sorumludur Kavilerde Pınaryayla Köyü Şeyğ Bavıko Kavilerdenim ileri gelen mesleki insanlar ve devletimiz neyin ne olduğunu biliyor Allah'ta biliyor.
    Bu tarz içerikleri yaparken ve bazı ailelerden bahsederken cebi olanın tarafında duruyorsunuz Kavilerin kökeni Kavilerin kuran ailenin ataları kimlerdir Pınaryayla Köyü Şeyğ Bavıkoya sorun Hasışove'nin torunlarına Hasışove'nin kimdir Kavi Aşireti ne bir zamanlar babadan oğla geçen reislik yapmış ailenin ataları kimlerdir sonradan Kavilerde feislik bazı ailelere de verilmiş gönüllü esası olarak tutulmuştur hiçbir aile üstün değildir Kavi de yanlışım varsa eğer düzeltin bana büyüklerinden anlatılan budur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bavıko gül dayılarım onlar seyyid

      Sil
  3. Kavi aşiretinin Türk olması mümkün değil.Gerekdil gerekse vurgu bakımından tanen farklıdırlar.
    Konüşurken sözcükleri ağızda sıkarak konuşurlar vurgu ilk hecededir.Oysa Türkçe'de vurgu son hecededir.
    Telaffuzları daha çok Fransızca ve İngilizceye benzer.
    Kanımca bunlar Komagene halkının torunlarıdır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya keko Komagene halkının Fransız ve İngilizlerle bağlantısı ne?Boş boş konusup durmayın.Komagene krallığı İran'ı bir krallık olup sonradan Grek medeniyetiyle sentezlenmiştir.Ayrica Fransızca bir saray dili olarak belli bir yüzyılda ortaya çıkmıştır.Bir kesim aklınca Hint-Avrupalı görünmek için atmadığı taklayı bırakmıyor.Bugun Farsça ve lehçeleri en büyük hizmeti Turan toplumlarindan görmüş olup kurulan onca Türki devletlerin devlet dili olmustur.Bizi illa Avrupalı'ya dayamaya gerek yok.İngilizler bile bizleri 1911'de meşhur kaynaklarında Turani kavim saymistirlar.Dil milliyet belirleyici bir unsur değildir bu böyle bilinmeli.Öz Türk'ün bile bilmediği Asyatik eski Türkçe kelimeler bile Kürtçe'de.Daha kendini Türküm diyenlerin bilmediği Apo,Baran,Gund,İsot,pirtuk,paltuz,davar,boke,agitez,ağa,daha bir çok kelime Turani dil ailesinden.Bunlari dillerin etkileşimiyle açıklıyamayız.Nevruz bayramı bütün Türkistan'da ateş yakılarak kutlanır.Biz erken dönem İran'da yaşayan Sakaların İran ve Anadolu'da ki torunlarıyız.Yani Tırkla öz kardeşiz.

      Sil
    2. Kavi aşiretinin kommagene krallığı ile bir alakası yoktur kommagene bir Rum-ermeni krallığıdır kavi aşireti Osmanlı Devleti'nin yurtluk ocaklık sistemi ile oluşturduğu bir toplama aşirettir boylanlu şeyhlü yakubanlu hinot gibi oymaklardan oluşur Rezip şeyhan harun haydaran bavıko gil gibi seyyidlerde var

      Sil
    3. Kommageneymiş havahahahaha yalan

      Sil
  4. Türk diye bişey yok zaten aqk

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Afanesyevo Anav tagar Andronovo vb kültürler binlerce devlet ve beylik kürtler zağros dağlarında açken biz avrupayı titretiyorduk kavi aşireti ise karışık bir aşiret benim aslım haşikan Dulkadiroğlu Türkmen Bayat boyundanlar

      Sil
  5. Kömür kavisi dulkadiroğullarındandır.

    YanıtlaSil
  6. Çorum Tunceli deki kavili aşireti ile de bir alakası yok Suriye'den gelme genellikle kaviler

    YanıtlaSil
  7. Şeyhbor, karikan, şeyhmir, haşikan, bubikan, şeyinkan, Koru gibi köyler akrabadır aynı kökten gelirler kömür kavi yani Dulkadiroğlu

    YanıtlaSil
  8. Kavi aşireti kayı boyundan değildir bu bir osuruktur

    YanıtlaSil
  9. Kürtleşmiş Türkmenler gerçek varlar:

    YanıtlaSil
  10. Koymagene krallığı torunları zencigötkaw aşiretindendir aslen kuzmançlar hahahahahahahaha

    YanıtlaSil