Kendilerini Harzem şahlarının soyundan kabul ederler. Ebu Müslimi Horasanı Emevi komutanı Nasır Bin Seyyar’a karşı savaştığı zaman Dedeleri Mehmet Şahın’in Ebu Müslüm’ü ölümden kurtardığını söylerler. Daha sonra Horsan’dan göç edip Erzincan’a ve oradan Dersim’e gelmişlerdir. Çoğalınca da Kiği ve Vartoya doğru yayıldılar. 1928 yılında Hınıs ilçesinin Hormekli aşiretinden Hasali kabilesine mensup
Mehmet oğlu Âlinin evinde bulunan bir şecereye (soy kütüğü) göre Mehmet Pehlivani Hormeki, Erzincan’a bey olmuş ve Hicri 540 yılında (Miladi 1124) Erzurum’da vefat etmiş yerine oğlu Melikşah Bey olmuştur. Moğollar bölgeyi basınca Şahın oğlu şehri terk edip Sülbüs Dağı’na çekilmiştir. Daha sonra oğulları sırayla Cafer 629’da, Karazeynel 664’te, Beşir Bey 701’de, Mümin Bey 726’da, Zeynel Bey 769’da, Aynal Bey 804’te, Kara Yakup 835’te, Mahlas Ağa 878’de vefat etmişlerdir. Ahlas oğlu Mustafa 956’da, Harda Ağa 1019 vefat etmişler. Bunlardan sonra beylik Hormek ağasının oğlu Gülabiye geçti. Bu ağanın döneminde Hormekiler çevreye dağılmaya başladılar. Faka Gülabi oğlu Fereşat Ağa aşireti tekrar bir araya topladı. Bundan sonraki Hormeki beylerini Ferehşat’a kadar çıkarmak mümkün değildir. Ancak Mehmet İbni Hüseyin İbni Müşali İbni Karaali İbni Salakal İbni Muhammet İbni Müt İbni Gülabi İbni Mustafa İbni Ali Ağa İbni Ahlas Ağa olarak devam etmektedir. Bazı tarihçiler bu aşiretin asıl isminin Xorumbegan olduğunu söylerler. Günümüzde Nazimiye, Kığı, Varto, Kuruçay, Refahiye bölgelerinde yaşamaktadırlar
Bingöl Bölgesinde yaşayanların toplan nüfusu 6.500 kişidir.(1987 Aşiretler raporu)Dilleri Kürtçe(Zaza-Kırmanç) İnanç:Alevi-Kızılbaş'tır. Bunların ileri gelenleri Küçükağaoğlu ailesi olup, Kiği'nin Sütlüce köyünde ikamet ederler. Başlıca oturdukları yerler:Kiği İlçesi; Sütlüce, Dolutekne,Kabacalı,Tilkitaş, Doluçay, Çamlıca, Sarıdibek, Akbinek
Merkez İlçe; Dallıtepe, Ortaçanak, Oğuldere, karapınar,Gözeler.
karlıova İlçesi:Tuzluca, çiftlikköy, sarıkuşak, Kaynarpınar, Soğukpınar ve Kaynar köyleridir. )
Erzincan yöresinde yaşayanların nüfusu 2.251 kişidir(1987 verileri)
Dilleri:Dümbeli Zazacasıdır.İnançları:alevi Kızılbaş. İleri gelen aileleri Refahiye ilçesindeki Karaçeper ve Tanrıverdi aileleridir.
İkamet yerleri:Refahiye ilçesi;Gümüşakar bucağı veHalitler,Yeniyurt, Eskikonak Köyleridir.
Tercan İlçesi:Küçükağa,Gökpınar köyleri ile Tanyeri bucağıdır.Diğer Aşiretler ile iyi geçinirler.
Gümüşhane'de yaşayanların nüfusu:262 kişidir.(1987 verileri)Kırmanç kürtçesi konuşurlar, inanç olarak caferi-Alevidirler.Genelde Kelkit ilçesi Yarbaşı köyünde otururlar.Aşiret,Erzurum,Sıvas,Tunceli, Bingöl ileri hudutları içindeki aşiretler ile aynı bağdandır.yeni nesil kürtçeyi tamamen terketmiş ,Türkçe konuşurlar, sadece yaşlılar kürtçe konuşur.
(Aşiretler raporu:1987 Sayfa:71,111,150)
ben hormek asiretindenim,bolge ile ilgili bilgi tam dogru degil,eksik yanlislar var.katki sagliyabilirmiyim bilmem,ancak tanismak isterim.tesekkurler
YanıtlaSilBiz de iç anadolu ege bölgesinden Tükmeniz/Yörüğüz Harzem bakiyesiyiz anadoluda harzem zamanla horzum olmuş ve Türkmen/Yörük avşar koluyla birleşmiş. Büyüklerimden horasan çıkışlı olduğumuzu biliyorum. Türkmen/Yörük Hanefi ve sunniyiz. Lakin kesinlikle harzem bakiyesi ve horasan çıkışlı hanefi ve sunniyiz. Hormekilere bakıyorum fiziksel özelliklerine birebir bizim köyün insanları görünüş olarak. İmdi Benim teorim Hormekiler zamanla bölgenin özelliklerini benimseyip dil ve kültür olarak zaza ve kürt aşiretlerinden etkilenmişler. Dönüşmüşler bu dönüşümde siyaset kültürel ve yerel sebepler vs pek çok etken olabilir bunları bilemem lakin bizimkiler horasandan göz ederken adana civarında oyalanıp iç anadolu ve egeye göç etmişler onların dönüşmesi için zorunluluklar yok yani horasandan çıktıkları gibi kalmışlar. Hormekiler eğer horasan çıkışlı ve harzem/Horzum bakiyesi ise zamanla bölgenin dil ve kültüründen etkilenip dönüştüklerini gösterir. Yani kök aynı kendisi sadece saydığınız bölgelerle sınırlamayın egede iç anadoluda harzem bakiyesi horasan çıkışlı çok nufus vardır Türkmendir/Yörüktür hanefidir. Ben hormekilerinde öyle odluğuna zamanla bölgesel yerel kültürel koşullar nediyle değiştiklerini düşünüyorum. Harzem ismiş batıda Horzum olmuş Doğuda Hormeki kök aynı
SilBizim aşiret Çaldıran muharebesinden sonra Zagroslardan Kürtlerin getirilmesi sonucu ve pazar dilinin Kürtçe ve Zazaca olması sonucu o dilleri konuşuyor. Ancak biz hala Türk geleneklerimizi devam ettiriyoruz ve Türk kökenli olduğumuzu biliyoruz. Daha öncelerinde Ege taraflarında akrabalarımızın olduğunu duymuştum ancak haklarında pek bir şey bilmediğimiz için emin olamıyorduk. Lakin şimdi her şey kesinleşti. Horasan’dan beraber gelmişiz ve Harzem Türklerindeniz. Zaten bizim aşirete eskiden; "Hurum-Begleri, Xorum-Began" diyorlarmış. Bu isim zamanla Zazaca konuştukları için Hormek şekline türemiş. Bizim dedemiz Beyre Bey ve abisi Ferahşat Ağa 1700 yılında Bingöl Kiğı’dan, Varto, oradanda Kars Kağızman’a gelmiş. Lakin dedemin abisi Ferahşat Ağa Varto’da iken Zazalardan evlenmiş ve aralarında tartışma çıktığı için Kağızman’a gelmişler. Daha sonra Zazalar gelip Ferahşat Ağa’yı geri çağırmış ancak dedemin gelmemesi şartı ile. O’da kabul etmiş ve ayrılmışlar. Dedem daha sonra Kağızman’da Sünni-Şafii mezhebine geçiş yapıp, Kürtçe öğrenmiş. Daha sonra Ağalık tartışmalarından dolayı Beyre dedemin torunları yani benim dedem ve kardeşinin araları bozulmuş. Sonra kardeşi Ahıska’ya ve oradanda Kars Posof’a göç etmiş. Benim soyumda dedemin 2. Oğlundan geliyor. Soyundan geldiğim dedemde daha sonra Kağızman Türkmenlerinden bir beyin kızı ile evlenmiş ve bizim soy onlardan gelmiş. Ancak diğer kardeşlerinin torunlarıyla hala beraberiz. Toplam Iğdır/Tuzluca, Kars/Kağızman-Posof ve Ardahan/Merkez’de 9 köyde varız nüfusumuz 10-11.000 civarında.
SilDostum Mala Beyre hepsi Sünni değil yalan yanlış bilgi yaymışsınız hep bu yazdıkların ne böyle? Mala Beyre’nin bazıları Alevi bazıları Kars’taki Türklerle sürekli kız alıp verdiği için Sünnileşmişler. Bende Mala Beyreyim ve Aleviyiz biz. Onun dışında yazdığın göç hikayeleri hepsi saçmalık. Hormek aşiretinin Harzemle falan alakası yok. Xormek ismi Mazgirt, Nazımiye ve Karakoçan arasında bulunan Bağın kasabasının doğusundaki Peri suyunun kenarındaki Xormek kömünden gelir. Dedelerimiz Dersim yöresine geldiğinde ilk oraya gelip yerleştiği için o adı alıyor. Yazdığın çoğu şey baştan aşağı safsatadan ibaret. Xormek aşiretinin ne Harzemle ne Türkmenlikle alakası yok. Ayrıca Beyre Bey’in Sünniliğe geçtiği falan yok. Beyre Bey’in torunlarının çocuklarının bazıları Sünni oluyor dediğim sebepten ötürü. Lakin hala bir çok aile Alevi inancını koruyor.
Silisim:ernet:-yorum:ben hormek asiretindenim,bolge ile ilgili bilgi tam dogru degil,eksik yanlislar var.katki sagliyabilirmiyim bilmem,ancak tanismak isterim.tesekkurler
YanıtlaSilHormek asireti anladigim kadariyla cok genis hemen hemen her yere yayilmis zamanla inanc ve dil farkliliklari olusmus ben sadece bingol tunceli erzincan erzurumda ve mus vartoda biliyordum sonra ogrengimki ege icanadolu karadeniz gumushane de varmis simdi kars da oldugunu ogrendim cok genis cok buyuk bir ailemiz varmis keske bir araya gelme imkaniz olsada tanisa bilseydim
YanıtlaSilKıymetli akrabam bizim atamız beyrı bey feraşet ağanın kardeşi yanı oda hormek aşireti lideri gulabi ağanın oğlu bizi Kars'ta Iğdır'da mala beyri olarak bilirler ama aslen hormek aşiretindeyiz şimdi coğunluğunlukla İstanbul Pendik te Ümraniye de Ataşehir de oturmak tayız çok büyük bir aileyiz
SilKagizmanli kardesim bende bingol kigiliyim dedelerimin kardesleri vartoya tasinmislar diye biliyorum ordan karsa gecmislermi bilmiyordum demekki biz oz akrabayiz
YanıtlaSilEvet kıymetli akrabam biz bayro beyın torunlarıyız feraşet ağanın kardeşi bizi Kars ta Iğdır'da mala beyri olarak bilirler beyler diye hitap ederler atalarımızın kimlik bilgileri de böyle yazılır dı ama bize geçmedi soyadı yüce Özbey Arduç Atalay bukan çiftçi kılıç okçu Üstündağ demir bunlar hepsi beyrı beyın torunları tahmini 30 000 bin cıvarı Pendik'te biz yüce lerin 600 hanesi var
SilPosoflu kardeş evdo sülalesini duydunmu ?
YanıtlaSilEvdo sülalesi kimdir?
SilHormek aşireti Zaza mı yoksa Kürt mü
YanıtlaSilHormek aşireti Zaza aşiretlerindendir. Sadece bazı aileler göç ettikleri yörelere göre dilleri değişiyor. Yani aşiretin büyük çoğunluğu Kırmanci(Zazaki) konuşuyor azınlık olarak ise Kırdasça(Kurmançça) ve Sivas’taki bazı Hormekliler Türkçe konuşuyor diye biliyorum.
SilBirde Zaza aşiretlerden Xıran aşireti var onlar zaten Kardeş aşiret
SilDoğrudur. Xormek, Xıran, Zerikan, Alxas bunlar aynı soydan gelirler.
SilBunlar aynı soydan olduklarına göre tabii ki Zaza asıllılar
SilVe bu aşiretlerin hepsi Deylem ve sonra Horasan’dan gelmiyor muydu?
SilBende hormek aşiretindenim arkadaşlar hormek aşireti alevidir en üst düzey aşirettir çoğu aileye bey ağa efendi ünvanıyla anılmışlarlardır sayıları nüfusları çok fazladır lakin birbirleürme karşı birlik değillerdir muş Erzurum Erzincan Tunceli Sivas Bingöl Diyarbakır Maraş Adıyaman Elazığ da oldukça fazladırlar
YanıtlaSilİnanç olarak evet Aleviler ama Zaza aşiretleri sonuçta Xıran aşireti de öyle hepsi kökenleri Deylem ve sonra horasandan Türkmen boylarıyla beraber Anadolu ya göç etmiş kavimlerden bu aşiretler yani sandığım kadarıyla
SilHormekler Diyarbakır ve Adıyamanda yoklar. Sayıları en çok Bingölde sonra Muşta, Erzincanda, Maraşta, Tuncelide, Sivasta, Elazığda, Karsta, Erzurumda ve Ardahanda var. Ayrıca Türkiyenin büyük şehirleri İstanbul ve Ankarada yoğun nüfusları bulunur. Lakin bir çoğuda yurt dışında ABD, Almanya ve Hollanda gibi ülkelerde yaşamaktadır.
SilHorasandan Türklerle falan göç etmedik. Biz Zazayız Türklerden önce Horasanda bulunduk yine Türklerden öncede bazı boylarımız Anadoluya geldi. Bunlar hepsi asimilasyon masallarıdır. Türkçü kaynaklar tüm Alevi Zaza aşiretlerini Türkleştirmeye çalışıyor. Biz İran’ın Deylem bölgesinden Horasana oradan Bahtiyari yörelerine kadar yaşayan bir halktık zamanında. Bahtiyariler, Lekler, Goranlar, Talışlar, Mazenderanlılar bunların hepsi bizim kardeş halklarımızdır. Hatta bugün Dersim yöresinde Mameki Xozat ile Vartoda Bahtiyari aşireti yaşar. Buradanda anlaşılmaktadır. Biz tarihte Sasani, Büveyhi, Eşkani gibi devletler kurmuş bir halkız. Ayrıca diğer kanıtta bazı Zazalar kendine Dımıli der. Buda Deylemli anlamına gelmektedir.
SilBen de Zazayım ve Xıran aşiretindenim zaten Xıran ile Xormek aşiretin kökeni deyleme dayanıyor zaten zamanında Şecereyi değiştirip yalan yanlış bilgiler vermişler ama Türkmenlik iddiaları hepsi hikaye Xıran ile Xormek aşireti zaten Zazadır
SilKıymetli akram Kars Ardahan Iğdır da biz beyrı beyın torunları varız çok büyük bir aileyiz mala beyri derler bize bizde hormek aşiretindeyiz atamız beyri bey feranların ağası feraşet ağanın kardeşi dir
SilBen Feran sülalesindenim. Benim dedem hep dedemiz Ferahşat Ağa’dan bahsederken kardeşi Beyro’danda bahsederdi. Beyro ile Fero iki kardeştir amcaoğullarımız Kağızman’dadır derdi. Iğdır yada başka yerde var mı bilmiyorum ancak görünüşe göre sizde geniş bir aileye sahipsiniz. Bizler öz akrabayız birbirimizle amca çocuklarıyız. Mezarları Civrak köyündendir. Zamanında dedemiz Kara Zeynel Ağa ile birlikte Kiğı’ya göçmüşüz oradanda Varto’ya siz Kağızman’a gitmişsiniz biz Varto’da kalmışız.
SilEvet kiymetli akrabam bizim atalarımız hep bahsederlerdi feraşet ağadan bizim aile çok büyük Iğdır Kars Ardahan'da bilmeyen yoktur çok saygın bir aile MALA BEYRİ derler bize hitaben de BEY ailesi derler Osmanlı ve Rus döneminde ağalık ve beylik hep bizim ailede atalarımız tarafından yapılmiş ve kimlik lerindede dedemlerin hepsinin isimlerinin yanına bey diye yazılıyordu soy adı yüce Özbey Arduç özlü bukan çiftçi kılıç okçu Üstündağ Yılmaz can demir bunlar hepsi mala beyri ailesinden Kars'ta 8 köy Iğdır'da 5 köy Ardahan'merkez posof selim de bizim akrabamız yoğun Ardahan belediye başkanı bizim akrabamız Faruk demir biz yüce ailesi Pendik te yoğunluğu var 600 hanemiz var diğer büyük şehir lerdede var akrabamız
SilXormek aşiretini Türk olarak gösterenler ne içiyor aw?
YanıtlaSilTürk olmak daha şerefli. En azından Kürt Zaza olup eseklerle uğraşmaktan iyidir
SilAma bu iki aşiret de Türk değil Zazadır ve kardeş aşiret oldukları için aynı soydan geliyor
Sil