Cümeyla Aşireti
Cümeyle Kays-Geys aşiretine bağlı bir kabiledir. Kays kökeni çok eskilere dayanan bir aşirettir. (Tarih Boyunca Aşiretçilik ve Şanlıurfa Aşiretleri isimli eserimizde Beni Kays ile ilgili bilgi vermiştik) Çoğunlukla Irak’ta yaşamaktadırlar. Cümeylalar kültürel açıdan çok gelişmiş bir aşirettir. Günümüz de birçok doktor, bürokrat, âlim mütefekkir bu aşiretten çıkmıştır. Irak’taki kısmı siyasi bir ağırlığa sahiptir. Kays aşireti Beni Hilal Bin Amr Bin Sa’saa neslindendir. Kalkaşandi, Subhul A’şa isimli eserinde Markizi, Suluk isimli eserinde İbni Fadlullah El Ömeri, Mesaliki Ebsarın’da Cümeyla aşiretini Beni Hilal olarak kabul etmektedirler. Abbas Azzavi, Aşairi Irak isimli eserinde keza Cümeyla aşiretini Beni Hilal olarak kabul etmektedir. Cümeyle aşiretinin asıl memleketi Hicaz’da Necd bölgesidir. Bilinmeyen bir sebeple Hicri 5. asırda (Miladi 11 asır) Necd’den hicret ederek Irak, Suriye ve Türkiye’ye yerleşmiştir. Türkiye’ye yerleşen Cümeyla aşireti uzun süre bölgedeki Kays (Geys) aşiretine bağlı bir kabile olarak hayatını sürdürmüştür. Günümüzde bağımsız bir aşiret olarak Harran ilçesi ile Akçakale ilçelerinde yaşamaktadırlar. Irak’taki kısmı çok geniş bir nüfusa sahiptir. Bu aşiretin bazı kabilelerini Suudi Arabistan, Kuveyt ve Libya’da da bulmak mümkündür. Cümeyliler Arapların Adnani koluna mensupturlar. Adnan İsmail (ona selam olsun ) soyundandır. İsmail ise İbrahim Peygamberin oğludur. Arap tarihçileri Cümeyle’nin Necd bölgesinden hicret sebebini Mekke şerifi Hasan ibni Ebunemi’nin Cümeyle aşireti reisi Hammad El Cümeyli’ye karşı savaş ilan etmesini göstermektedirler. Şerifin savaş ilan etme sebebi ise Hammad El Cümeyli’nin şerife vergi vermemesidir. Bu aşiretten Faysal El Cümeyli isimli şair çok meşhurdur.
Harandaki Cümeyla aşireti dört ana kabileye ayrılmaktadır. 1- Ebulcendi, 2- Nevafile, 3- Benzin, 4- Benail.
Kaynak:Aşiretler
Siverek kalender Aşireti de buna mensuptur
YanıtlaSilKalender aşireti mensubu olarak cümeylalarla akrabalık bağımızın olduğu hurafeden başka bişi degildir 2 aile birbirleri arasında kız alıp verme veya dostluk olması birbirlerini akraba yapmaz kaldıki arapça gibi baskın bir dili unutup ne hikmetse zazaca konuşan bir aşiret mensubu olarak saçma buluyorum
SilDoğrudur benim dedelerim Zaza aşiret cumeyli kentine köyünde di ırak tan geldiğini söyler diler
SilBende siverekli zaza bir aileden geliyorum büyük amcalarımızdan duyduğumuz kalender ve cumeyli aşiretleri iki kardeşlermiş biri Harran a biri sivereğe gelmiş
YanıtlaSilAmcaya bir daha sor cilimi aşiretimiz gazanfer en büyük kardeş kazanfer sonra pirvi sonra ki kardeş gazanfer nüfüs olarak az asıl çogunlukta olan kalenderler biz gazanferliyiz ama kalenderler akrabalarımızdır pirvi de öyle cumeyli olarak ta aşiretimiz dir
SilBende dedelerim ırak tan siverege yerleşmiş cumeyli aşiretinden dir köy kentine klanderler ve tuysuzler akrabayiz
YanıtlaSilGazenfer kalender ve pirvi olarak kullanıyoruz bizler üç kardeş dogru iki degil biz aşiret ismi demiyoruz ama dogru ıraktan göçmüşüz bizlere anlatılan bu biz gazanferliler dedemizin adını kullanıyoruz kalenderlilerde öyle ama asıl aşiretimiz cumeyli veya cilimi diyede duyduklarımız atalarımızdan
YanıtlaSilKoçe kosan amcamdır
YanıtlaSil